Sida 1 av 2

Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 mar 2009, 07:48
av Fredric Lagerquist
Sprang på denna länken på Sportpilot forum: http://www.ekensholm.se/ussr/ussr_1.htm - Clarence Glanderbergs flygning med en MFI-9 som slutade i Riga 1973.

Drar mig till minnes den PA-28 som flögs (stals) från Västervik och hamnade i Baltikum. Olle Ringstrand landade på Rügen med en Tipsy Nipper. Finns det fler exempel?

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 mar 2009, 08:09
av Sven-Erik Jönsson
Var det inte också en MFI-9 som flögs från Sverige till någon militärbas i Baltikum vid ett tillfälle?

Hur gick det sedan, dvs arbetet att få tillbaka flygplanen och fick de flygas därifrån?
/Sven-Erik

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 mar 2009, 08:14
av Fredric Lagerquist
Sven-Erik Jönsson skrev:Hur gick det sedan, dvs arbetet att få tillbaka flygplanen och fick de flygas därifrån?


Som jag kommer ihåg vad jag tidigare läst om dessa händelser: Nej, allt som oftast skickades flygplanen "brutalt nedmonterade" på båt, helst till en hamn på andra sidan Sverige jämfört med därifrån de startat...

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 mar 2009, 08:21
av Håkan Olsson
Vad hände med piloten i MFI:n ?
Kom han tillbaka till Sverige eller lämnade han landet för gott? Minnet sviker mig på denna punkt.

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 mar 2009, 09:43
av Christer Sidelöv
Hur var det nu? Var det inte så att en av de svenska piloterna som i september 1968 försökte smuggla ut Paulina Porizkova i en Super Cub från Tjeckoslovakien till hennes föräldrar som flytt tidigare samma år till Lund, långt senare tog bussen från Långbro Sjukhus där han satt inne, till Bromma där han "hyrde" en Cessna av Bromma Flygskola, och flög till nåt av baltländerna utan färdplan därför att han ansåg att mentalvården nog var bättre där? Tror faktiskt han till och med var sparkad flygelev en gång i tiden från Ljungbyhed, och även son till en Flygvapenofficer? Den Cessnan tror jag dock fick flygas tillbaka till Sverige av nån från B Flygskola.

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 mar 2009, 11:05
av Sven-Erik Jönsson
Var det inte någon som också försökte eller kanske också lyckades hämta någon från en is/snöbelagd sjö i Sovjet inte långt från finska gränsen? Kan ha varit slutet 60-talet eller under 1970-talet. Mer om den händelsen? Var det också en svensk pilot den gången?
/Sven-Erik

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 mar 2009, 11:34
av Fredric Lagerquist
Sven-Erik Jönsson skrev:Var det inte någon som också försökte eller kanske också lyckades hämta någon från en is/snöbelagd sjö i Sovjet inte långt från finska gränsen? Kan ha varit slutet 60-talet eller under 1970-talet. Mer om den händelsen? Var det också en svensk pilot den gången?
/Sven-Erik


Med en Super Cub på skidor skulle fru Agapov + barn hämtas. Men de hade väl redan lämnat platsen är han landande. Tidpunkt tror jag var ibörjan av 1978.

Jo, det stämmer att det var samme pilot som gjorde detta som tidigare var involverad i försöken att få ut Paulina Porizkova ur Tjeckoslovakien med en Cherokee.

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 mar 2009, 19:34
av Christer Sidelöv
Fredric Lagerquist skrev: Med en Super Cub på skidor skulle fru Agapov + barn hämtas. Men de hade väl redan lämnat platsen är han landande. Tidpunkt tror jag var ibörjan av 1978.

Jo, det stämmer att det var samme pilot som gjorde detta som tidigare var involverad i försöken att få ut Paulina Porizkova ur Tjeckoslovakien med en Cherokee.


Ah, Agapov ja, glömde bort det försöket men kom ihåg att det användes en Super Cub i nåt flyktförsök. Årtalet förklarar även varför mitt minne påstod att det var en fd svensk Armè Cub med glasveranda vilket jag inte fick ihop med 1968 då ännu ingen sån hade muckat. Är dock säker på att det var samme pilot som senare drog iväg från Bromma med en Cessna österut då han satt på Långbro som patient.

Har till och med ett vagt minne av att han hette Christer i förnamn, men han kan ju ha varit en bra pilot ändå! :-)

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 24 mar 2009, 20:29
av Hans Spritt
Det var denna Cherokee 140 (SE-FCZ) som stals från Västervik 1973, då ägdes den
av Västerviks flygklubb.

http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 1481555/L/

Den såldes efter reparation till Norge som (LN-DAD) men är tillbaka på svenskt register
sen 1990 som (SE-KRH)

/HANS/

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 25 mar 2009, 07:59
av Fredric Lagerquist
Hans Spritt skrev:Det var denna Cherokee 140 (SE-FCZ) som stals från Västervik 1973, då ägdes den
av Västerviks flygklubb.

http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 1481555/L/

Den såldes efter reparation till Norge som (LN-DAD) men är tillbaka på svenskt register
sen 1990 som (SE-KRH)

/HANS/


...var precis det flygplan jag i första hand tänkte på när jag innan skrev "brutalt nedmonterade" på båt, helst till en hamn på andra sidan Sverige jämfört med därifrån de startat. Har för mig att SE-FCZ skickades av ryssarna till Trollhättans hamn (!) med vingarna mer eller mindre virade runt kroppen på PA-28an (!). Skrotet såldes antagligen till en välkänd flygmekaniker i Varberg, även känd för sina bra kontakter i Norge (Somliga av forumets läsare ler nog lite lätt igenkännade.).

Anledningen till att SE-FCZ hamnade i Baltikum? En inackorderad yngre kille, som hade skolat några timmar segelflyg i Västervik, fick en dag för sig att han ville hem till Gotland. Men han missade ön...


Men vad hände med han som hette Christer? Och vad hände med Clarence Glanderberg?

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 25 mar 2009, 08:18
av Håkan Olsson
Fredric Lagerquist skrev:Men vad hände med han som hette Christer? Och vad hände med Clarence Glanderberg?


Vad som hände med Christer från Långbro vet jag inte även om jag log igenkännande åt den andre Christers inlägg. Det är många saker man har glömt bort men tack och lov dyker det upp trådar som får en att minnas.

Vad som hände med Clarence Glendenberg hittade jag faktiskt en blänkare om i "Hamburger Abendblatt" av alla ställen:
http://www.abendblatt.de/extra/service/ ... 3_3756.xml

Min skoltyska är en smula rostig men så vitt jag kan förstå så kom han tillbaka med reguljärflyg efter en kortare tid i det forna Sovjetunionen.

Att SE-FCZ hamnade i Varberg var nytt för mig men å andra sidan så är det inte så svårt att förstå att den återuppstod i skick bättre än ny hur kvaddad den än var. ;-)

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 25 mar 2009, 08:37
av Lars Sundin
Håkan Olsson skrev:[
Min skoltyska är en smula rostig men så vitt jag kan förstå så kom han tillbaka med reguljärflyg efter en kortare tid i det forna Sovjetunionen.


Jo det är riktigt översatt Håkan. Vidare sägs att svensken kunde hämta planet i Riga. Så det här med sjötransport till Trollhättan kanske är litet obskyrt om jag nu fattat de tidigare inläggen rätt. Men det är ju svårt att veta vem som har fel. Och om.

Tillägg. Jag har visserligen varit gift med en kvinna av tysk börd i nästan 25 år, men kör ändå en automatöversättning. Det blir roligare så (inte äktenskapet men texten):

Svensken dumt luft
Obemärkt, han flög med en sport maskin till Riga
Egen rapport? ED
Stockholm, 7 Februari
För att visa hur många luckor, både de svenska och sovjetiska luftövervakning och försvar, flög den unga företagare Clarence Glendenberg från Norrköping (Sverige) med en sport maskin till Riga (Sovjetunionen). Först när han var på en militär flygplats för landning, särskilt han upptäcktes.
På flygning där han hade efter sin bild av bränslebrist som skall påbörjas i tät dimma på en motorväg i Sovjetunionen går ner. Han "parkerade" sin maskin till en annan plats och hade en lastbilschaufför. Detta tog honom till byn med Plaftna. Hustrun till den lastbilschaufför som talade tyska, svensken gjort klart att han behövde bensin. Han fick det. Då föraren tog honom tillbaka till flygplan. Trots dimman lanseringen har publicerats.
Enligt kompassen, han höll på till Riga och letade efter en flygplats. Plötsligt facklas till honom med en banbelysning. När han var väldigt lättad över att landa, han hörde nära ett högt vrål, ett sovjetiskt transport maskinen, för vilka banan belysningen på, kunde från kontroll tornet i sista stund att inducerad runt.
Sovjet trodde honom påstås omedelbart att han inte var en spion, behandlade honom väl och ingav honom på ett hotell tills ett par dagar senare med en linje maskin från Leningrad via Helsingfors till Sverige återlämnas. Den Sports Machine, svensken kan nu hämta i Riga.
offentliggjordes den 07.02.1973



Med "dumt luft" menas att svensken blamerade luftförsvaret

Lars S

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 25 mar 2009, 11:43
av Fredric Lagerquist
Den svenske piloter som var involverad i fritagningsförsöken av Porizkova (1971) och Agapov (1978) hette Karl-Göran Wickenberg. I det första fallet hade han hjälp av L G Larsson och det andra av Per-Gunnar Nyström.

(Gissar att Göran Wickenberg idag flyger hembyggt - en knallröd Pottier med Argentinas flagga? Eller om det är Jämtlands-...)

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 25 mar 2009, 12:04
av Håkan Olsson
Familjen Agapov kom tydligen för en timma för sent till mötesplatsen och Wickenberg hade redan återvänt till Finland eftersom han inte vågade vänta på dem.
han fick tydligen en villkorlig dom på 10 månader för försök att destabilisera förhållandet Finland-Sovjetunionen.

Detta är en kort sammanfattning om vad som skrivs på sidan 27 i detta dokument.
http://www.lut.fi/fi/eki/research/publi ... tysten.pdf
Google klarar att översätta så att man förstår det mesta.

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 26 mar 2009, 17:02
av Håkan Olsson
Angånde Porizkova, Wickenberg och Larsson och deras övningar Tjeckoslovakien så snubblade jag över följande:

http://lae.blogg.se/2009/march/en-tjeck-cherokee.html

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 29 mar 2009, 15:39
av Fredric Lagerquist
Fredric Lagerquist skrev: Olle Ringstrand landade på Rügen med en Tipsy Nipper. Finns det fler exempel?


Där hade jag fel - det var inte Ringstrand i Tipsy Nippern den gången. Från SFF:s eminenta och heltäckande klipparkiv :D

Bild

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 13 jul 2011, 23:02
av Zimme
Fredric Lagerquist skrev:
Sven-Erik Jönsson skrev:Var det inte någon som också försökte eller kanske också lyckades hämta någon från en is/snöbelagd sjö i Sovjet inte långt från finska gränsen? Kan ha varit slutet 60-talet eller under 1970-talet. Mer om den händelsen? Var det också en svensk pilot den gången?
/Sven-Erik


Med en Super Cub på skidor skulle fru Agapov + barn hämtas. Men de hade väl redan lämnat platsen är han landande. Tidpunkt tror jag var ibörjan av 1978.

Jo, det stämmer att det var samme pilot som gjorde detta som tidigare var involverad i försöken att få ut Paulina Porizkova ur Tjeckoslovakien med en Cherokee.


Super Cuben hade reg nr SE-GCL. och tillhörde malå-Norsjö flygklubb, P-G Nyström var som tidigare nämnts med (han visste dock inget om de verkliga avsikterna) De greps och när de väl fick tillstånd att flyga hem var snön borta så man fick montera hjul innan man kunde lyfta. min farbror var iväg och hämtade hem maskinen.

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 14 jul 2011, 09:25
av Fredric Lagerquist
Tack för infot, Zimme! :-)

Zimme skrev: Super Cuben hade reg nr SE-GCL. och tillhörde malå-Norsjö flygklubb, P-G Nyström var som tidigare nämnts med (han visste dock inget om de verkliga avsikterna) De greps och när de väl fick tillstånd att flyga hem var snön borta så man fick montera hjul innan man kunde lyfta. min farbror var iväg och hämtade hem maskinen.


Misstänker att du menar tillstånd att flyga från Finland?

Det ger en annan intressant inre bild: en svensk civilregistrerad före detta armé-Cub på en isbelagd sjö i Sovjetunionen under kalla kriget. Undrar om SE-GCL var fortfarande grön och hade fenkoden (46) kvar?

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 14 jul 2011, 09:32
av Zimme
Jo, de arresterades av finsk polis sen planet återvänt (Nyström var inte med över till Sovjet utan låg ovetandes och sov på hotellet när Wickenberg stack iväg.)

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 14 jul 2011, 16:49
av Fredric Lagerquist
Man kan ju undra om Wickenbergs eventuella erfarenheter togs tillvara av Flygenhet 66?

Apropå utseendet på SE-GCL: Här är en dålig bild tagen tio år efter fritagningsförsöket, Super Cuben står bakom en hangar i Höganäs. 1988 var den blå och vit, hur var utseendet 1978..?

Bild

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 15 jul 2011, 10:18
av Lars Larsson
Hej!

I Nordisk Kriminalkrönika 1979 finns flera bilder på SE-GCL i Immola efter flygningen. Tyvärr så är dom i svartvitt, så det går inte att säga om den är armé-grön eller inte...
Men jag skulle i alla fall gissa på att den är det,någon mörk färg är det i alla fall. Den har inte kvar numret på fenan :-)

Intressant är att man först hade hyrt SE-EZX från Skellefteå Flygklubb,men att man drabbades av motorproblem (tändstiften) i Immola och fick avbryta det försöket tidigare i mars.


/Lars L

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 15 jul 2011, 16:15
av Zimme
ang färgen på cuben så är det ju lätt kollat, min farbror bor ju granne med mig så det är bara att knalla över och fråga. Bäst i historien tycker jag ändå är att Nyström följde med för att se till att han (Wickenberg) inte skulle hitta på nått dumt med klubbens maskin... :mrgreen: Gick ju sisådär..

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 15 jul 2011, 17:53
av Fredric Lagerquist
Har träffat Wickenberg en gång, men fattade inte då att det var "han". Skulle vara kul att höra hans story...om han är villig att berätta :-)

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 29 maj 2012, 14:41
av Wickenbergh
Hejsan.
Detta är wickenberghs son som skriver, intressant info ni vid håller, jag sitter dessvärre på en hel del annan fakta, skulle gärna diskutera om ngn är intresserad.
Mvh Tommie wickenbergh
tommiewickenbergh@hotmail.se

Re: Svenska felnavigeringar/"avhopp" till öst

InläggPostat: 29 maj 2012, 15:16
av Emil Lindberg
Fredric Lagerquist skrev:Drar mig till minnes den PA-28 som flögs (stals) från Västervik och hamnade i Baltikum.


Om denna händelse har Lars E Lundin berättat för mig. Ring honom vet ja! Han bor numera i Mönsterås.

/Emil