Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Inläggav Hans O. Sandström » 23 aug 2017, 16:34

Hej,

Från en norsk flyghistorisk kollega fick jag följande fråga:
I en flygtidning från 1968 han hade läst stod det att Linjeflyg tillsammans med SAS tänkte beställa några DC-9-21.
Vi vet att detta inte blev av , någon på forumet som vet varför och eventuellt mer info om detta!?

Hans SFF-Småland
800px-SAS_DC-9-21_LN-RLM.jpg
800px-SAS_DC-9-21_LN-RLM.jpg (106.59 KiB) Visad 691 gånger
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 525
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Inläggav Lars Sundin » 24 aug 2017, 06:17

DC-9:an stöp på bullerkraven vid Bromma. Jag bifogar en sida ur Michael Sanz faktafyllda bok om Linjeflygs historia. "Linjeflyg - från start till landning" från AoH:s förlag. En förnämlig bok så fakta- och detaljfylld och drivet skriven att jag inte orkar använda egna ord.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... g_dc-9.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2017
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Inläggav Rolf Larsson » 24 aug 2017, 09:00

De två DC-9-21 som var avsedda för Linjeflyg var med största sannolikhet (inte 100 % bekräftat) tillv. nr. 47387 och 47388 , "unknown customer , allocated but later cancelled , not built".
Rolf Larsson
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Inläggav eralehm » 24 aug 2017, 10:42

Men SAS flög väl från Bromma med DC-9 (till Göteborg, etc.) så hur kan det ha varit ett problem för LIN?

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Inläggav Lars Sundin » 24 aug 2017, 12:11

Tittar hastigt i Michael Sanz bok om Bromma och får då intrycket att DC-9 aldrig flög reguljärt på Bromma. Där sägs att efter bullertester 5 oktober 1967 med DC-9-31 Kettil Viking som kostade 100 000 kr och genomfördes med 32 bemannade mätstationer och över 60 personer involverade och efterföljande analys beslöt regeringen i september 1968 att säga nej till jetflyg med DC-9 på Bromma.

Men Caravelle beflög tidigare Bromma, minns ordentligt oväsen hemma i Västertorp och jag flög själv med SAS Caravelle en gång till Malmoe från Bromma. Enligt min resedagbok:

1969, febr 17, Malmö (rekognoscering för blivande radar-station i Kläggeröd, Romele radar. Enda tjänsteresan i pjäxor!

Är det inte koldioxid så är det buller... Aldrig blir de "miljömedvetna" nöjda :-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2017
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21 – bullerminnen av Caravelle

Inläggav Arne M » 24 aug 2017, 19:36

Lars Sundin skrev:Tittar hastigt i Michael Sanz bok om Bromma och får då intrycket att DC-9 aldrig flög reguljärt på Bromma. Där sägs att efter bullertester 5 oktober 1967 med DC-9-31 Kettil Viking som kostade 100 000 kr och genomfördes med 32 bemannade mätstationer och över 60 personer involverade och efterföljande analys beslöt regeringen i september 1968 att säga nej till jetflyg med DC-9 på Bromma.

Men Caravelle beflög tidigare Bromma, minns ordentligt oväsen hemma i Västertorp och jag flög själv med SAS Caravelle en gång till Malmoe från Bromma. Enligt min resedagbok:

1969, febr 17, Malmö (rekognoscering för blivande radar-station i Kläggeröd, Romele radar. Enda tjänsteresan i pjäxor!

Är det inte koldioxid så är det buller... Aldrig blir de "miljömedvetna" nöjda :-)


Jag har aldrig flugit med Caravelle från Bromma. Men jag minns att det inte var ett speciellt tyst flygplan när det flög över Stockholms innerstad. Varje kväll vid cirka 20-tiden i början på 60-talet så kunde man ställa klockan efter den SAS Caravelle till Paris (tror jag det var) som flög över Kungsholmen där jag bor. Motorljudet var märkbart om man så säger! :lol:
Arne M
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Inläggav eralehm » 31 aug 2017, 01:12

"Buller-moskén" på Bromma byggdes som ljuddämpare för Caravellen och fanns kvar bredvid Flygtjänsts hangar in på 1980-talet efter vad jag minns.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Inläggav NACE » 17 sep 2017, 21:03

Se sid 76 i FR2014, SAS flygplan 1946-2014. Uttalande av Birger Holmer, som var ansvarig för utvärderingarna på SAS.
NACE
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:05
Ort: Jonstorp

Re: Förfrågan LF/SAS DC-9-21

Inläggav Hans O. Sandström » 17 sep 2017, 22:31

Hej och tack!!

Tack för alla intressanta svar o inlägg!
Den norska frågeställaren och flyghistoriska kollegan kommer till Habo på besök i morgon.

Ha en fin vecka!!

/Hans SFF-F
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 525
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster