Sänkbar antenn, satt på vissa S 18

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sänkbar antenn, satt på vissa S 18

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 feb 2019, 18:31

Sänkbar antenn, satt på vissa S 18
3 Bilder, kan förstoras

https://digitaltmuseum.se/021027259131/antenn
Antar man menar FVM S 18 ur Flygkompaniet.
Antar vidare att det var för bättre radio mottagning
Finns mer att berätta?
Varför bara vissa individer?
Finns mer att berätta, tex var detta vanligt vid andra fpl-typer vid Flygkompaniet
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6059
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: Sänkbar antenn, satt på vissa S 18

Inläggav Lars Sundin » 20 feb 2019, 23:03

Jag kan mycket väl tänka mig att en släpande antenn kom till amvändning i plan som Saab S 18, T 2 och B 3. Jag hittade inget hos Arboga Elektronikförening, men klart är att "släpantenner" användes i VK2 av exempelvis Avro Lancaster när man ville använda mellan- eller långvåg. Kanske även kortvåg. USAF Boeing 707 lär ibland ha haft släpantenn när de flög över Nordsjön/Nordostatlanten

http://bayo-hunter.blogspot.com/2017/11 ... tenna.html

https://picclick.co.uk/World-War-Two-La ... 26681.html

Tysk läsövning från Wikipedia som visar att än i dag släpas långa antenner: Hauptmerkmal der E-6 sind zwei Schleppantennen von 1200 und 7925 Metern Länge im Längstwellenbereich für die Kommunikation mit U-Booten. Die längere der beiden Antennen muss zur Übertragung nahezu senkrecht hängen, was durch Fliegen in engen Kreisen bei Geschwindigkeiten um 250 bis 340 km/h und Querlagen von 30 bis 50° erreicht wird. Bei den E-6B sind unter anderem drei VHF/UHF, fünf HF und UHF-Satcom und ein ALR-66(V)4 EloKa-System eingebaut.

Edit/tillägg: I FR 31 skriver Arne Lundberg med 8 års erfarenhet som flygsignalist och navigatör på Saab 18: "Benämningen flygsignalist var egentligen inte heltäckande. Flygsignalisten hade länge sysslat med navigering och biträtt föraren på olika sätt, men från början var hans tillvaro mer präglad av kortvågsradion, han var då förarens förbindelselänk med marken.

Kortvågsradion hade förutom den fasta antennen en 75 meter hängande antenn som behövdes på långa avstånd. Den vevades ut och in för hand då radion skulle stämmas av. Det gällde att komma ihåg denna antenn vid förbandsflygning, före lågflygning och före landning. Det ligger förmodligen ett antal linor i markerna landet runt Sveriges land. Koppar vittrar långsamt."

Lundberg konstaterar att när VHF-radio infördes, kunde föraren själv svara för kommunikationen, och signalisten blev mer av navigatör.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2198
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster