Mycket snyggt! Ser fräckt ut!
Ni har lyckats med målningen/märkningen av de skarpa RB 24 – enligt min minnesbild i alla fall.
En undran: Vad är scenariot? Krig? Eller beredskapstillstånd?
Avseende flygplanens märkning kontra scenariot realism har jag vissa betänkligheter.
I Försvaret finns (fanns? upphävd?) en föreskrift med benämningen "Märkning av militära luftfartyg" och beteckningen TKG 730289. Den styr allmänt/övergripande märkning av flygplan, helikoptrar och andra flygande farkoster (därefter utarbetas mer detaljerade märkningsritningar för resp. flygplan/helikopter/version). Denna TKG är från 1973, men den upphäver en föreskrift med benämningen/beteckningen ”FoA nr 11/1964”, så det bör ha funnits liknande föreskrifter innan 1973. Även ”go nr 248 1940” omnämns.
Jag har en kopia av denna TKG från 1973 framför mig och där står följande:
"vid krigstillstånd avlägsnas beteckningar och övrig märkning utom nationalitetsbeteckning enligt försvarsgrenschefs bestämmande. Vid neutralitetsttillstånd avlägsnas vissa beteckningar enligt särskild ÖB order"
Och....
I avsnitt 1. "Nationalitetsbeteckning" står följande:
"I krig avlägsnas beteckningen på vingarnas översida"
Rimligtvis bör lysröd/lysgul antikollisionsmärkning, övningsmärkning och annan iögonfallande märkning även ha avlägsnats.
Så som jag tolkar det skulle detta innebära bl.a:
Borttagning/övermålning av bokstäver/siffror på fenan
Borttagning/övermålning av flottiljsiffran
Borttagning/övermålning av kronmärken på vingarnas ovansida
Ev borttagning/övermålning av annan märkning såsom flottiljemblem, divisionsband runt nosen, FARA-märken, m.m.
Eftersom att försvarsgrens eller ÖB:s order säkerligen skulle vara ”luddigt” skrivna eller tolkningsbara åt olika håll, skulle graden av avlägsning och sättet variera från flottilj till flottilj.
Mycket (all?) av dåtidens märkning var målad på flygplanet. Att lösa upp och tvätta bort färg kan ta tid. Dessutom kan resultatet bli halvbra och att intilliggande områden ”slabbas ner” av färgrester. Det snabbaste sättet att ”avlägsna” märkning borde vara att måla över den (kanske dock inte tillämpbart på metallrena flygplan såsom J 29). Eftersom att den nya färgen sannolikt skulle komma att skilja sig från den befintliga, som sannolikt var blekt eller sliten, skulle det alltså synas var man hade målat över märkning. Om man hade varit lite finurlig hade man, genom att inte måla allt för långt utanför siffrorna/bokstäverna på fenan och flottiljsiffran, kunnat få fram en slags lågsignaturmärkning (grön på grön), där det fortfarande skulle vara möjligt att, under gynnsamma ljusförhållanden, avläsa flygplanets fensiffra-/bokstav och flottiljsiffra. Kunde ha varit en fördel, så att piloterna inte hoppade i fel flygplan, eller att flygplan vinkades in på fel klargöringsplats.
Kronmärkena ovanpå vingarna bör ha blivit rundlar i avvikande grön nyans.
För att öka realismen i spelet bör ni kanske ta er en funderare på ovanstående. Hur som haver tror jag att övningsmärkningarna bör tas bort.