SE-BRZ, Focke Wulf Fw44J Stieglitz

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-BRZ, Focke Wulf Fw44J Stieglitz

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 18 feb 2012, 18:23

SE-BRZ
Typ: Focke Wulf Fw44J Stieglitz
c/n: 1904
Tillverkad år 1936

Fd Fv-nr 622 (FV Sk 12 kod F 5-80, F 5-22, F 9-22)
Registrerad 1952-08-21 Värmlands Flygklubb, Karlstad
1963-11-11 Halle-Hunnebergs Flygklubb, Trollhättan
Lu 1964-06-30
Avregistrerad 1966-06-29 Ägarens begäran, fpl till Gillstads Bilmuséum, Lidköping

002-1101103.jpg
Focke Wulf Fw44J Stieglitz, SE-BRZ i juni 1970.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 8062
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-BRZ, Focke Wulf Fw44J Stieglitz

Inläggav Steppen » 11 nov 2013, 18:33

Hejsan!
-BRZ är såld till Richard Menage i England 2012. Han håller på att renovera flygplanet till flygande skick. Flygplanet blir normal-klassat då man inte får x-klassa Fw44 i England. Om ett eller två år kan BRZ vara i luften igen. Jag vet inte än vilken reg hon får.

Ha de bra
Steppen
Steppen
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 mar 2008, 00:40

Re: SE-BRZ, Focke Wulf Fw44J Stieglitz

Inläggav Paul R. Compton » 12 nov 2013, 00:17

Hej Steppen!

med tanken på CAAs påstådd brist på kunskap vad gäller Deutsche Veteran Flugzeuge - som t.ex Stieglitz - kan jag inte tänka mig att ägaren i sin vildaste fantasi skulle fundera på att registrera en sådan kärra i Storbritannien utan att bli av med en förmögenhet för att få godkännande. Hade varit klokt att behålla den på SWECAR:en för att hålla greppet om kostnader, men nu är den reserverad med LBA i Tyskland som är utan tvekan ett bättre val än UK.
Senast redigerad av Paul R. Compton 22 nov 2013, 12:10, redigerad totalt 2 gånger.
Paul R. Compton
 
Inlägg: 1293
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-BRZ, Focke Wulf Fw44J Stieglitz

Inläggav Paul R. Compton » 12 nov 2013, 00:31

... och historik enligt min DB

SE-BRZ
Focke Wulf Fw44J Stieglitz
C/n 1904
YoM 1936
Ex Fv622 (Sk 12, code F5-80>F5-22>F9-22>Disposal/Struck off charge 19500714)
19500711 Res Dr McChesney Goodvall, Lynchburg VA, USA
19500714 Res B Huzell, Karlstad, on behalf of Värmlands FK, Karlstad (TAT 2962, SEK 1,700 + SEK 600 for a reserve engine, and a 'third' extra engine free of charge due to poor condition of a/c)
19520821 CofA #1011 (TAT 2962)
19520821 Reg CofR #902/183 Värmlands FK, Karlstad (19520814)
19530612 Accident, Karlstad airport, collision with boundary marker, dam to prop, engine, LH gear (replaced) and lower LH wing (repaired)
19530814 CofA lapsed until 19580701
19580927 Accident, Mohed airfield, stalled on t/o, extensive dam to MLG & prop
19581217 LfS approval for Värmlands FK to undertake repair
19620504 CofA lapsed until 0516 (TAT 3514)
19630308 SFK i Karlstad, Karlstad (unofficial)
19630516 CofA lapsed until 0521 (TAT 3632)
19631111 Halle-Hunnebergs FK, Trollhättan (196310xx)
19640630 CofA lapsed
19660629 Canx at Owner’s Request>(E Pettersson, Gillstad>Gillstads Bilmuseum>2006 Museum’s cars & Stiegliz auctioned/sold K A Bergkvist, Tomelilla>via various Swedish and Norwegian owners>20120323 delivered Old Warden, UK)
20121109 Res D-EMNN

Source credits: Riksarkivet, LFV Centralarkivet och ytterligare info från Benny Karlsson & Fred Lagerquist
Paul R. Compton
 
Inlägg: 1293
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47


Återgå till SE-BAA -- SE-BZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst