SE-CEA, Pervival P.31 Proctor Mk.IV

SE-CEA, Pervival P.31 Proctor Mk.IV

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 mar 2012, 12:54

SE-CEA
Typ: Pervival P.31 Proctor Mk.IV
c/n: H.772
Tillverkad år 1944

Fd RM169 (RAF Proctor Mk.IV), G-ANVY
Eo 1956-11-22 Reserverat av C G Falkengren, Höganäs
Registrerad 1957-06-07 Höganäs Flyg ek. förening, Höganäs
1959-09-15 Hillerström-Flyg AB, Hälsingborg
1961-02-11 F:a Vänerflyg, Andersson & Möllborn, Trollhättan (ersatt av SE-EAF)
1965-11-18 B Håkansson, Stockholm
Lu 1965-12-31
Avreg 1969-10-31 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år, P Kempe, Göteborg
1981-05 Deponerad Kåremo Flygmuséum, målad som RAF RM169 4-47

Fanns ett tag på Visby Flygmuseum?

Var finns denna kärra nu?
Se länk
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7972
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-CEA, Pervival P.31 Proctor IV

Inläggav Paul R. Compton » 13 jul 2012, 00:40

SE-CEA enligt min DB. Obs! korrekt reg datum.

SE-CEA
Pervival P.31 Proctor Mk IV
C/n “RM169”>H.772
YoM 1944
Ex RM169 (RAF Proctor P.28 Mk.IV)>G-ANVY (Canx 19561116 British CofA #A.4770)
19561105 BofS Aerocontacts Ltd, Gatwick Airport, Horley/C G Falkengren, Höganäs (GBP 505)
19561122 Res C G Falkengren, Höganäs (as RM169)
19561122 Ir Reg CofR #14/56 C G Falkengren, Höganäs
19570507 TAT 259
19570611 Reg CofR #1156 C G Falkengren, Höganäs
19570612 CofA #1273
19570612 Höganäs Flyg ek. förening, Höganäs
19590507 CofA lapsed until 0624 (TAT 426)
19590617 Temp PtF 0617-30
19590915 Hillerström-Flyg AB, Hälsingborg
19600624 CofA lapsed until 1020
19610211 F:a Vänerflyg, Andersson & Möllborn, Trollhättan (19601031 SEK 9,500)
19611022 CofA lapsed until 1105 (TAT 541)
19620505 CofA lapsed until 1105 (TAT 600)
19630505 CofA lapsed until 0521 (TAT 634)
19640512 c/n changed from “RM169” to H.772
19650630 CofA lapsed until 1029 (TAT 703)
19651101 Accident Trollhättan airport, groundlooped whilst taxying due to strong winds, prop damaged (TAT 703)
19651118 B Håkansson, Stockholm (19651112)
19651223 Export CofA (to Zambia) valid 60 days (TAT 703:20) (avsikt för tjänstgöring såsom flygande doktor)
19651231 CofA lapsed
19651229 Ir CofA until 19660115
196604xx H Möllborn, Trollhättan (unofficial, unairworthy)
19691031 Canx as Unairworthy since at least three years
1981xxxx P Kempe, Göteborg (unofficial)
198105xx Displayed Kåremo Flygmuseum (wearing RAF RM169)
200108xx Open storage at Eslöv airfield
201005xx Transported to workshops at Great Oakley, Essex for restoration as G-ANVY (Reg 20110601 J W Tregilgas, Harwich)

Source credits: Riksarkivet, Flypast forum & G-INFO online reg G-ANVY
Senast redigerad av Paul R. Compton 17 maj 2013, 20:25, redigerad totalt 3 gånger.
Paul R. Compton
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-CEA, Pervival P.31 Proctor Mk.IV

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 maj 2013, 15:25

Via Nils-Olof Andersson har vi erhållit dessa båda foton som Per Lindquist tagit på Torslanda 1978.

Tack Per och Nils-Olof!

002-1116798.jpg
SE-CEA på Torslanda 1978, vid Blå hangaren. Foto: Per Lindquist

002-1116799.jpg
SE-CEA på Torslanda 1978, vid Blå hangaren. Foto: Per Lindquist
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7972
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-CEA, Pervival P.31 Proctor Mk.IV

Inläggav Paul R. Compton » 17 maj 2013, 20:21

och en till ...
SE-CEA.jpg
Paul R. Compton
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-CEA, Pervival P.31 Proctor Mk.IV

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 nov 2017, 16:55

Flygplanet kom till Donsö i augusti 1969. Någon gång under 1969 hade Marinautomatik/Stig Kihlström köpt flygplanet samt ett par flottörer för att bygga om flygplanet till en hydrokopter. Flottörerna transporterades från Luleå till Munkedal på jvg och gjordes iordning i Skredsvik. Flottörerna hade tidiare tillhört ett flygplan, troligen Hawker Osprey, SE-AYR, som använts för att frakta fisk från fjällsjöarna. Enligt uppgift fraktades fisken levande tillsammans med vatten i vissa av flottörernas sektioner.

Strax efter att fotot nedan tagits flyttades flygplanet till Torslanda och sedan köpte Peter Kempe flygplanet.
Tack till Nils Olof Andersson och Hampus Kihlström som hjälpt till att få fram uppgifterna.

002-1163470.jpg
SE-CEA på Donsö 1972-04-23. Foto: Sven Kull.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7972
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till SE-CAA -- SE-CZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster