Motor till TP79

Antal i Flygvapnet: 8 st

Motor till TP79

Inläggav ronnyo » 30 aug 2016, 17:22

Har jag förstått saken rätt satt det P&W R-1830-90C när SE-APZ och SE-APW kom till Flygvapnet 1949, en motor med 1200hk. Sedan verkar det ha varit monterat P&W TW-C3-G på 1065hk. Vad var orsaken att man satte in TW-C3 i TP79 orna?
Den starkare 1200hk motorn satt ju även i Catalina.
ronnyo
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 sep 2009, 19:59

Re: Motor till TP79

Inläggav Leif Fredin » 30 aug 2016, 23:02

ur rubriken "Svenska militära flygplan och helikoptrar"

"Här samlar vi uppgifter om enskilda svenska militära luftfartyg. Om Du lägger in ett flygplan som tidigare inte finns i tråden, använd rubrik med individnr, militär typbeteckning samt tillverkarens benämning."

Eftersom frågan inte gäller en speciell individ kanske frågan passar bättre på forumets allmänna del.
Något direkt svar har jag inte, men en anledning kan vara att det fanns många STWC3-motorer tillgängliga när typerna 17A, 18A och 22 gått ur tjänst.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Tp 79, Douglas DC-3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst