83002, Tp 83

Antal i Flygvapnet: 18 st

83002, Tp 83

Inläggav Lars Larsson » 15 feb 2014, 19:44

83002
Tp 83
Typ: Hunting Percival P66 Pembroke C.Mk 52
Tillverkad av Hunting Percival Aircraft,Luton,Storbritannien
c/n: P66/40
Tillverkningsår: 1955


1955-02-01 Till F1 Kod 1-32, 1-2
1955-03-19 Godkänd
1959-05-16 Förstörd vid hangarbrand på F1.
1959-06-29 Kasserad,förstörd av brand.

Gångtid: 930 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 83002, Tp 83

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 nov 2015, 17:54

Om den stora hangarbranden på F1 16 maj 1959 kan läsas på sid 14.

http://www.f1kamratforening.se/HB_2009_1.pdf
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5599
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 83002, Tp 83

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 apr 2018, 16:26

Den stora hangarbranden på F1 15 maj 1959.

Hangarbrand på Hässlö, skador för 15 miljoner
Fyra 2-miljonersplan lågornas rov, många explosioner-3 man skadade.
Explosionsartad brand. Inom en timme var hela byggnaden helt ödelagd sent på Fredagskvällen
den 14 Maj.
Fyra flygplan typ J32B Lansen och ett transportplan typ Pembroke fanns uppställda i hangaren och
förstördes. Pembroken var nr 32, Lindmans kärra.
Under branden förekom explosioner från olje,thinner och gasbehållare.Under det hektiska släckningsarbetet blev fyra
man skadade, dock ingen allvarligt. Det var brandkapten Jan Andersson, Kraftverket skadad i benet,
flygtekniker Karl Erik Levin med sårskada i handen och värnpliktig Erik Ragnar Larsson chockskadad
samt Gunnar Frend, Kraftverket lätt rökskadad.
Första larmet 22:42 då flottiljpolisen Olander från vaktlokalen iakttog flammor över åsen. Branden
tycks alltså under en god stund fått fritt spelrum i den luftiga byggnaden.
Branden kan ha börjat i innertaket. Uppförandet av ett isolerat innertak hade just avslutats. Upphängningen
klarade uppenbarligen inte den tillkommande vikten utan någonting gav sig och slet av elledningar
Det förkom skottlossning från ett mindre förråd med pistolammunition. Mera ömtåliga ting fanns
förvarade i det s.k. kallförrådet som låg i omedelbar närhet, men detta höll man under vattenbegjutning
likaså en bränslevagn som stod nära hangarväggen.
Elden utvecklade en kolossal hetta vilket tvingade brandmännen att arbeta liggande på marken.
Tre brandkårer, Västerås, Kraftverkets och borgarbrandkåren med sammanlagt 300 man deltog inkl flottilens personal
Intilliggande hundgård fick lov att utrymmas,ett 20-tal hundar släpptes lösa men en timme efter
branden kunde dom kopplas upp igen.
Två bilar kringvärvda av lågorna och blev fullständigt förstörda.
Närliggande tredje divisionen utrymdes och uppställda
flygplan flyttades bort från utsatt position.
Tur i oturen var att de flesta planen var uppställda utomhus. Kanske p.g.a arbetena på innertaket. J 32
B var nya då, F1 höll just på att övergå från J 33 Venom till Lansen. Det fanns förmodligen inte fler
32-or på F1 just då p.g.a.utbildning
Byggnaden var uppförd av limträbalkar och med en yta av 120 x 40 m och ca 20 år gammal. Lika
F1:s övriga hangarer.
På morgonsida var det hela över och visade en bedrövlig syn.
Överste Odqvist säger att får man räkna med ett
värde av 2 miljoner per plan och en byggnadskostnad på ca 4 miljoner så blir värdet på det förstörda
ca 12 – 15 miljoner.
I dag kan ni se platsen som är bebyggd med dom två röda hangaren för Flygande museét.

Tio år tidigare, 1949 brann s.k sjöhangaren på CVV området, också i samband med en ombyggnad.

Kopierar hela texten ur Hässlöbladet 1/2009
Då jag ser att av mig angivna länk Inte funkar nu....
Använd denna istället.

http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/Fly ... 2009_1.pdf

Förstörda plan var::
32519
32523
32524
32527
Samt Tp 83002
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5599
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst