Sk 11 nr 5597, 597

I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,

Sk 11 nr 5597, 597

Inläggav Leif Fredin » 22 jun 2014, 07:39

Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 38

ASJA 1934-12-14. Motor typ Gp III nr 3591.

Godkänt 1935-03-15
Numrerat 5597
F 5 formation 1935-03-23.
Verkstad 1935-04-12. Undersökning av fpl.
Till CVM 1935-05-02
Överlämnat till F 5 1935-09-03
Till CVM 1936-10-29.
Återlämnat till F 5 1936-01-15

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-16
Registreringsnummer 597 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Verkstad 1936-08-28. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3528 inmonterad.
Formation 1936-09-15

Haveri 1936-10-27
Motor: Gp III nr 3528
Ff aspirant Jering oskadad
Orsak till haveri: Stark byig vind i förening med felaktiga roderrörelser.
Skador flygplan: Bränsletank starkt deformerad. Rörledningar kassabla. Baldakin kassabel. Övervinge, vänster kassabel, höger reparabel. Höjdroder deformerat, reparabelt. Sidoroder kassabelt. Fena kassabel. Propeller kassabel.
Beräknad reparationskostnad: 3.000:- kr

Till CVM 1936-10-28. Reparation efter haveri. Motor typ Gp II nr 3527 inmonterad.
F 5 formation 1937-01-24

Haveri 1937-02-22
Motor: Gp III nr 3527
Ff löjtnant Seth oskadad
Orsak till haveri: Strävt före.
Skador flygplan: Landningsställ: V-stöttan med tillhörande länk och bult samt landningsställsbeslag kassabla. Baldakin: Beslag, främre höger, höger sprygel samt lanterna typ ”Demec” kassabla. Bränsletank: Mindre skador å mantelplåten. Övervinge, höger: Mindre skador å sprygel nr 1 samt tyghållare. Täckplåtar och stolar: Mindre skador. Sidoroder: Bakkantrör och sprygel nr 1 delvis deformerade. Rodret måste helt omklädas. Propeller med nav: Kassabla.
Skador motor: Spricka i främre lock för axiallagret.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Till CVM 1937-02-23. Reparation efter haveri. Motorbyte. M motor typ GpIII nr 3375 inmonterad.
F 5 formation 1937-03-16
Verkstad 1937-07-13. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Formation 1937-07-24.

Haveri 1937-09-16. Skada: vänster sida och landningsställ.

Verkstad 1937-09-16. Reparation efter haveri.
Formation 1937-10-02.
Verkstad 1937-10-20. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3384 inmonterad. Fpl ommålat till gul och röd enl ritn nr ZD-9016. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-11-09

Totalhaveri 1938-11-28 vid Åstorp.
Motor: Gp III nr 3384
Besättningen lärare: kadett E Lennart A Larsson, säkerhetsförare: Carl A Sterky.omkom

F 5 verkstad 1938-11-29.
Kasserat 1939-02-14. Gångtid 752.15 tim. Antal flygningar 2531 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron