Sk 11A nr 5515, 515

I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,

Sk 11A nr 5515, 515

Inläggav Leif Fredin » 22 jun 2014, 12:36

Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 47

Godkänt 1935-06-21 med motor typ GpM nr 5853
Numrerat 5515
F 5 formation 1935-06-29. Motor typ GpM nr 5855.
Verkstad 1936-01-02; liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 5853 inmonterad

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-19
Registreringsnummer 515 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-03-95
Verkstad 1936-09-10. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8241 inmonterad.
Formation 1936-09-24
Till CVM 1937-02-20. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8121inmonterad.
F 5 formation 1937-04-15
Verkstad 1937-08-10. Vingställ och roder hava varit nedmonterade. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-08-13.

Bild

Haveri 1937-09-23. Kroppssida intryckt.

Verkstad 1937-09-23. Reparation efter haveri.
Formation 1937-10-21.
Verkstad 1937-11-24. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8393 inmonterad
Formation 1937-12-
Till CVM 1938-09-26. Montering av blindflygningsutrustning.
F 5 formation 1938-11-01.
Till CVM 1939-05-26. Stor översyn. Motor typ GpM nr 8241 inmonterad.
F 5 formation 1939-10-30
Överlämnat till F 1 1940-05-17 som lån
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 1 1940-09-30
Märkning 1-70
Förråd 1941-04-28
Överlämnat till F 21 1941-07-16 med motor typ Gp M nr 8241
Verkstad för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-09-05 (?), klar 1947

Tillbud 1950-06-15
Skadan uppstod vid konservering av motor den 15/6 1950
Gångtimmar totalt 1681 tim. Efter LF 165 tim.
Motor typ GpM nr 5853. Gångtimmar totalt 1198 tim. Efter SM 166 tim.

Skadans omfattning, art och orsak
Vid konserveringskörning av motor typ GpM nr 5853 i fpl typ Sk 11A nr 515 slog flygplanet över, varvid propellerbladen avslogos och motorinklädnaden framtill intrycktes.
Mek. hade under uppkörningen inte spaken fullt bakåtförd.
Rapportörens åtgärd/förslag till åtgärd
Propelleraxeln indikeras.
Propellern utbytes.
Motorinklädnaden repareras.

Kassationsförslag 1952-10-17. Gångtid total 1696 tim, efter LF 180 tim. Antal flygningar 6117 st. Motor typ GpM nr 5853, gångtid total 1213 tim, efter SM 180 tim
Överlämnat till KSAK utan kostnad enl MV M568:5 daterad 1952-11-15
Till Stockholms Flygklubb 1953-05-28

Registrerat SE-BYM
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst