SE-KVE, Piper PA-32R Saratoga SP301

SE-KVE, Piper PA-32R Saratoga SP301

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 02 mar 2017, 11:04

SE-KVE
Typ: Piper PA-32R-301 Saratoga SP
c/n: 32R-8613004
Tillverkad år 1986

Fd N9289Y,
Jag fick förmånen att ferryflyga detta flygplan till Sverige. Start från Murietta Skypark, CA 1991-09-22 via Deming, NM – Austin TX – Lakeland -TTN-BGR-YQX-PIK-HAD 1991-09-27.
Registrerad 1991-10-25 Roto Bil AB, Varberg & Göran Karlsson International AB, Ullared
1993-02-24 Bandalex AB, Varberg & Göran Karlsson International AB, Ullared
Haveri 2006-08-16 Varberg. Genomsjunk efter lättning, överlast. Hamnade i vattnet vid fältgränsen.
SHK rapport: http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/rl2006_22.pdf
Eo 2015-07-12 Flygplankropp utan stabilisator vid Djurönäset (Stockholms Skärgård) med avsikt att sänkas på 12 m djup , och utgöra mål för dykövningar m.m. Se: http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=13399&p=37798&hilit=kve&sid=e139f790420cb4bbf21cae4385699d5c&sid=e139f790420cb4bbf21cae4385699d5c#p37792

002-1004785.jpg
N9289Y på Deming, New Mexico 1991-09-24, vid ferryflygning från Kalifornien till Sverige. Foto: Sven-Erik Jönsson


002-1063639.jpg
Tankinstallationen i N9289Y med 535 liter i kabinen. Behöver väl inte påpeka att rökning inte är tillåten.
Ovanpå tankarna ligger en säck som innehåller överlevnadsdräkt, som är ett krav att ha på sig vid flygning över Atlanten.
Foto: Sven-Erik Jönsson


002-1063678.jpg
N9289Y vid ankomst till Varberg 1991-09-28. Foto: Sven-Erik Jönsson


002-1139536.jpg
SE-KVE på Halmstad våren 1992. Foto: Sven-Erik Jönsson


002-1089285.jpg
SE-KVE på Getterön, Varberg sommaren 1996. Foto: Sven-Erik Jönsson


002-1041733.jpg
interiör i SE-KVE 2005-09-06. Foto: Sven-Erik Jönsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7874
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Återgå till SE-KAA -- SE-KZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster