51250, Fpl 51B

Fpl 51A Piper PA-18-150 Super Cub; 6 st användes av Armén 1958-1963. (Nr 51257-51262)
Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub (L-21B); 23 st användes av Armén 1959-1974. (Nr 51234-51256)

51250, Fpl 51B

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 17 sep 2015, 18:38

51250, Fpl 51B
Typ: Piper PA-18-150 Super Cub (PA L-21B)
c/n: 18-7923
Tillverkad år 1963

1963 Armén Fpl 51 kod 50
Totalförstörd 1963 (enl. Arméflygets historia)

Foto saknas i SFF arkiv
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 8000
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: 51250, Fpl 51B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 sep 2015, 19:25

Armén Fpl 51 kod ...250 , 50
Totalförstörd 1963 ….??

Totalhaveriet inträffade 1970-06-10, sso Klagstorp Skövde.

In Memoriam säger:
ff , Lt HkpS /P1 J.E.Antoni (Tony) Wallin (ATF) omkom.
Felmanöver ,vikning,spinn på låg höjd
Även rekognosör: Lt P4 Sven Ove Strive omkom vid haveriet 1970-06-10

Tidning (GD) säger::

Armeplan störtade, två flygare omkom.
Ljt Antoni Wallin (31år) från Boden och Sven Ove Strive (28år) från Skultorp omkom när deras armeplan Piper Super Cub störtade under en rek.flygning utanför Skövde på onsdagen..(=1970-06-10)
Det var en övning på Pansartruppskolans övningsområde vid Klagstorp.
Flera stridsvagnsbesättningar blev vittne till hur fpl. plötsligt dök med nosen före ned i övningsfältet.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5687
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 51250, Fpl 51B

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 17 sep 2015, 19:45

Enligt Arméflygets historia totalförstördes flygplanet 1963.
Som Bengt skriver anger Bo Widfeldt i boken In Memorian att flygplanet totalhavererade 1970-06-10.

Här en tidningsnotis ur Hallandsposten den 1970-06-11

1970-06-11 51250.jpg
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 8000
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: 51250, Fpl 51B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 sep 2015, 20:21

Sven-Erik Jönsson skrev ...Totalförstörd 1963 (enl. Arméflygets historia)

enligt andra källor havererade 51250 1970-06-10, sso Klagstorp Skövde.

Arméflygets historia är ju ett praktverk...!
KAN det vara så att 51250 råkade ut för att större hav. 1963 och tänket från början var totalhaveri men att man kunde reparera planet, ev med delar från andra plan och det åter kom i luften ?


Å andra sidan kan det ju oxså vara ett rent feltryck....Våra flygböcker innehåller mängder av siffror och det är lätt att missa några...,,Alltså ::Någon som har mer kännedom om ev. hav med 51250 1963 ?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5687
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 51250, Fpl 51B

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 17 sep 2015, 21:44

Om det nu hände något 1963, så är det tänkbart att det var något missöde, som inte klassades som haveri. I Arméflygets historia står det för detta flygplan "totalförstörd". För andra flygplan, där det inträffat ett haveri, så skriver man haveri. Det kan ju vara allt från stormskada till brand eller hangar som kollapsat över flygplan. Haveri är en olyckshändelse, som inträffar med ett luftfartyg mellan den tidpunkt då en person går ombord i avsikt att flyga och den tidpunkt då samtliga ombordvarande personer efter landning lämnat luftfartyget, och som medför
a) att ombordvarande eller person på eller utanför luftfartyget genom händelsen avlider eller får allvarlig kroppsskada ("Med allvarlig kroppsskada förstås här sådan skada, som fordrar intagning på sjukhus (motsvarande) och vård under mer än 48 timmar.")
eller
b) att betydande skada uppstår på luftfartyget eller egendom som inte befordrats därmed.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 8000
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: 51250, Fpl 51B

Inläggav Leif Fredin » 17 sep 2015, 23:16

Bild

51250 vid Gävle-Avan 1969-06-14
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst