32207 A 32A

32207 A 32A

Inläggav Leif Fredin » 31 jan 2014, 09:56

32207
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.207

Levererat till F 14 1957-11-18 (uppbörd)
Till CVA 1957-11-18 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-12-02

Godkänt 1957-12-05

Klar 1957-12-05
Till F 14 1957-12-06
Märkning 14- M ( (1959-03-12)
Överlämnat till F 15 1960-10-01
Märkning 15-röd M
Till CVV för modifiering.
Påbörjad 1961-06-15
Klar 1961-06-29
Märkning 15-34. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 15 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-09-23
Klar 1965-11-08

Totalhaveri 1973-03-19 vid F 15.
Ff överfurir Nils Johan Johnzon (FFSU) omkom.

Kasserat 1973-11-20. Drifttid total 1658,22 tim. Med motor typ RM5A nr 6118, ebk typ 54 nr LR49.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 32207 A 32A

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 jan 2017, 14:37

32207 A 32A
....
""Totalhaveri 1973-03-19 vid F 15.
Ff överfurir Nils Johan Johnzon (FFSU) omkom.
Kasserat 1973-11-20. Drifttid total 1658,22 tim. Med motor typ RM5A nr 6118, ebk typ 54 nr LR49.""

Händelseförlopp
Övning där man bl.a. skulle genomföra landning med urkopplade roderservon.

Ff flög in i angöringssektorn och fick av TL klart att fortsätta fram till vänster medvindslinje för bana 30. Samtidigt meddelade TL att markvinden var vänster 40 grader, 20 km/t. Ff meddelade "landningsklar". Han avslutade sista insvängningen på normalt sätt för landning med urkopplade roderservon, dvs efter ett relativt stort landningsvarv.

Fpl flög därefter en kort tid med rak kurs mot fältet. På 4-5 km avstånd och på ca 150 m höjd svängde fpl emellertid höger, till en början med ringa och sedan med snabbt ökande bankningsvinkel mot ett ryggläge. Under denna rörelse meddelade ff sin avsikt att skjuta ut sig. Fpl förlorade därefter höjd. Ff sköt ut sig genom huven och i inverterat läge på mycket låg höjd och omkom. Fpl kolliderade ned marken i brant dykvinkel.
Ff har vid landning med urkopplade roderservon förlorat kontrollen över fpl efter sista insvängningen för landning.

Orsaken härtill har inte kunnat fastställas men torde vara att ff eftersatt fartövervakningen med vikning som följd. Anledningen till den bristande fartövervakningen kan ha varit att ff helt koncentrerat sig på styrningen av fpl - ev med båda händerna på spaken.

Bilder::
http://www.svfplhist.com/

In Memoriam säger.
Misslyckad uiskjutning på låg höjd genom huven, vikning vid landning med urkopplade skevroderservon
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 4982
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 32 Lansen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster