32257 A 32A

32257 A 32A

Inläggav Leif Fredin » 02 feb 2014, 08:11

32257
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.257

Levererat till F 6 1958-03-25 (uppbörd)
Till CVA 1958-03-25 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.

Godkänt 1958-04-08

Påbörjad 1958-04-09
Klar 1958-04-18
Till F 6 1958-04-18
Märkning 6-blå T (1960-03-16)
Till CVV för reparation.
Påbörjad 1960-12-27
Klar 1961-02-13

Totalhaveri 1963-10-01 i Östersjön ca 40 km sydsydost Utklippan. Märkning 6-blå T
Motor typ RM5A2S nr 6196,
Ebk typ 53 nr 860
Besättningen, ff fältfl 2.gr Stig Åke Bertil Vidéen (FFSU). fnav fnav 2.gr Lars Vilhelm Körner Fridén omkom

Kort sammanfattning av haveriet
Under FVÖ startade en rote ur 2/F 6, baserad på F 10, som målförband kl 1416 för ett företag F 10 – Hörby – 15 km norr Christiansö – 4 mil SSO Utklippan – Uråsa – F 10. I samband med sväng för kursändring vid bryt-punkten 4 mil SSO Utklippan omkr kl 1440 havererade rotetvåan i havet. Besättningen omkom och fpl totalha-vererade

Kasserat 1963-11-20 med motor typ RM5A nr 6196, ebk typ 53 nr 860
Senast redigerad av Leif Fredin 27 aug 2016, 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 32257 A 32A

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 mar 2015, 22:33

32257 A 32A
…..
Totalhaveri 1963-10-01 i Östersjön ca 40 km sydsydost Utklippan. Märkning 6-blå T
Motor typ RM5A2S nr 6196,Ebk typ 53 nr 860
Besättningen, ff fältfl 2.gr Stig Åke Bertil Vidéen (FFSU). fnav fnav 2.gr Lars Vilhelm Körner Fridén omkom
Kort sammanfattning av haveriet
Under FVÖ startade en rote ur 2/F 6, baserad på F 10, som målförband kl 1416 för ett företag F 10 – Hörby – 15 km norr Christiansö – 4 mil SSO Utklippan – Uråsa – F 10. I samband med sväng för kursändring vid bryt-punkten 4 mil SSO Utklippan omkr kl 1440 havererade rotetvåan i havet. Besättningen omkom och fpl totalha-vererade
Kasserat 1963-11-20 med motor typ RM5A nr 6196, ebk typ 53 nr 860

Det var under pågående FV-övning......i dåtid hände rätt många haverier just under pågående FV -övningar.
(har ingen analys just nu men som sagt ”rätt många haverier just under då pågående FV -övningarna.”)

Angående Totalhaveriet 1963-10-01 i Östersjön sa tidning följande:::

Under de pågående FV -övningarna skulle ett låghöjds företag förtas från Hanöbukten in över sydliga Sverige.
Vädret var vackert med god sikt och hög molnhöjd , men hård vind (25-30 knop).

Vid inflygningen mot land upptäcker rotechefen..... att rotetvåan försvunnit.
Rote ettan vänder och finner 25 distansminuter ssö. Utlängan en oljefläck som bubblar.
Spaningspådraget innefattar::2 TP 83,1 HKP samt en Dansk Hkp från Bornholm och ett amfibieplan. (vilket?)
Därtill räddningskryssare och mindre fartyg från Marinkommando Ost.
Haveriet sägs inträffat ca 14,45 och amfibieplanet tar snart om hand en icke uppblåst gummibåt nära oljefläcken.
Vattendjupet är ca 70m där. Fyrpersonalen på Utklippans fyr larmas och rycker ut..
Nedslaget anges till ca 20 distansminuter so. Utklippan.

Kontakt säger:::Koll med vattnet under under attackanfall. Besättningen har inte initierat utskjutning..
Orsak ej klarlagd enligt andra uppgifter.

Fråga: Bärgades planet?
Vad sa hav-utredningen?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 4988
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 32 Lansen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron