32284 A 32A

32284 A 32A

Inläggav Leif Fredin » 02 feb 2014, 12:12

32284
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.284

Levererat till F 6 1958-06-26 (uppbörd)
Till CVA 1958-06-26 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.

Godkänt 1958-07-03

Klar 1958-07-30
Till F 6 1958-07-30
Märkning 6-blå V
Märkning 6-48. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till FC 1966-01-28
Märkning FC-24
Kasserat 1984-04-09. Drifttid total 917,51 tim. Med motor typ RM5A nr 6166, ebk typ 55 nr 875.

Till FV-museét för vidare transport till USA

Registrerat N4432V
Senast redigerad av Leif Fredin 28 aug 2016, 12:50, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 32284 A 32A

Inläggav Johnny Comstedt » 22 feb 2015, 19:11

1985-06-20 Till USA
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 729
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 32284 A 32A

Inläggav Rolf Larsson » 05 sep 2015, 18:22

N4432V Mojave 96-05-24 Foto: Tommy Lakmaker
Bilagor
N4432V.1.jpg
N4432V.1.jpg (33.56 KiB) Visad 6594 gånger
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: 32284 A 32A

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 sep 2015, 19:18

Finns uppgifter om Nuläget för 32284?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5601
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 32284 A 32A

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 okt 2016, 20:36

Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5601
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 32284 A 32A

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 feb 2018, 20:57

32284 A 32A.....N4432V
Om överflygningen västerut::började 1985-06-20
Vid denna flygning valde Terry att gå direkt till Lossiemouth i Skottland.
Problemet med navigationsutrustningen uppstod redan från starten. Först efter 53 timmars arbete i Reykjavik kunde felet avhjälpas. Kortslutning i en antennkrets visade sig vara orsaken. Efter att ha väntat på bättre väder i 7 hela dygn var Terry tvungen att lämna flygplanet på Island och resa hem till Kanada. Före hemresan gjordes dock ett försök att flyga därifrån, men en motvind på 80 knop (max 20 tillåten) och för hållandet att han kvarhölls på marken 8 minuter före start samt dessutom att han ej fick begärd höjd gjorde att försöket misslyckades. Terry fick tyvärr återvända till Reykjavik.

Efter en månad gjordes ett nytt försök och då kunde flygningen fortsätta trots ett hydraulläckage. Fortsatt route gick sedan via Frobisher Bay-Schefferville-Montreal-Toronto-Peoria Illinois-Liberal Kansas-Scottsdale Arizona till slutdestinationen Mojave Kalifornien.
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=31/31byte.htm
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5601
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 32 Lansen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst