Sida 1 av 1

26072 J 26

InläggPostat: 05 apr 2014, 07:16
av Leif Fredin
26072
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38595

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72136

Till CVM 1946-12-21 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 102 tim. Motor typ PM 7 nr 329988. Gångtid 102 tim.
Motor typ PM 7 nr 390737 inmonterad 1947-04.
Anmäld klar 1947-07-05.
Levererat till F 16 1947-07-10
Överlämnat till F 4 1947-07-12
Godkänt 1947-07-14

Totalhaveri 1948-06-03 vid Valla, Frösön.
Ff furir Karl Erik Ranman räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1949-03-31. Gångtid 261 tim. Med motor typ PM-7 nr 390737

Re: 26072 J 26

InläggPostat: 19 apr 2014, 21:06
av Bengt Ekbladh
26072
Leif skriver:
Totalhaveri 1948-06-03 vid Valla, Frösön.
Ff furir Karl Erik Ranman räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1949-03-31. Gångtid 261 tim. Med motor typ PM-7 nr 390737

Kom i spinn, vikning , hamnade vid Valla by, Frösön.... (57000:-)
5 BILDER skall finnas av ”brinnande plan.!

Re: 26072 J 26

InläggPostat: 10 dec 2017, 17:37
av Bengt Ekbladh
26072 J 26
"Hopp i nöd och Lust" säger om haveriet 1948-06-03
ff förarfel under utbildning..vikning, spinn.
Fu K-E Ranman GRSU hoppar.

Berättelse från nedslagsplatsen::
""En liten berättelse om min barndom och mustangerna, jag är född 1948 i mars månad på Frösön,
och då i april-maj månad bodde jag och min mor hos hennes föräldrar, vid Vallsundet på Frösön,
då min far studerade i Malmö. En dag stoppade min mor mig i barnvagnen och satte ut den på gården,
vår hund på gården hade för vana att vakta mig, även denna gång, hunden var tjudrad i en ca 10 M
lång kätting, vilken låg utsträckt från hundkojan till platsen intill vagnen där jag låg.
Flygverksamhet pågick på F4 och bostaden befinns ca 2-3km från bana 30, en J 26 startar och får
enl uppgift motorstörning, mellan Frösö ka och Vallsundet,då bestämmer sig föraren för att kliva
av och fäller huven samt lämnar planet, planet slår ner intill en byggnad kallad "sesse ro",
föraren landar också och går in till min morfar och ringer F4, men det makabra i allt var att
huven landade på kättingen mellan vår hund och hundkojan, jag och hunden hade ma o en väldans tur.""

Kolla även pilotens berättelse::....lysna om huven..
https://www.youtube.com/watch?v=-v9AMLV ... e=youtu.be

GUL C var alltså märkningen på 26072