Sk 14 nr 5813

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Sk 14 nr 5813

Inläggav Leif Fredin » 09 mar 2016, 19:34

Sk 14
5813
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 177

Levererat till F 5 formation 1941-01-31. Motor typ WwE3 nr 18710.
Godkänt 1941-03-04
Märkning 5-90

Haveri 1941-03-31. Märkning 5-90
Motor: Ww E3 nr 18710
Besättning aspirant Grönqvist oskadad
Orsak till haveri: Kollision i luften med Sk 12 nr 5775. Målet överlämnat till FV haverikommission
Skador flygplan: Vänster vinge skadad.
Beräknad reparationskostnad: 2.500:- kr

Haveri vid Ljungbyhed (vägen mellan Brandberga och Spången) efter kollision i luften mellan Sk 14, vilken fick vänster vingspets avslagen och landade utan svårighet på Ljungbyhed, och Sk 12, vilket totalhavererade, varvid föraren asp Hallmén räddade sig med fallskärm och erhöll smärre skador. Föraren i Sk 12 hörde motorbuller från Sk 14-grupp och kollisionen inträffade omedelbart därefter. Fpl roder funktionerade därefter icke utan fpl gick i spin. Föraren försökte häva spinnrörelsen, men detta misslyckade varvid föraren lämnade fpl med fallskärm. Förare i Sk 14 var offasp Grönkvist.

Beslut 26/6-41:
Orsaken till haveriet är, att gruppchefen i Sk 14 grupp icke i tid observerat den i förhållande till egen grupp på lägre höjd flygande Sk 12 divisionen, med den påföljd, att 2:a i Sk 14-gruppen kolliderade med 6:an i Sk 12-gruppen. Detta synes vara en följd av bristande uppmärksamhet från grpch sida. Det måste emellertid bemärkas dels att den manöver, som utfördes (dykning) var tämligen svår i förhållande till utbildningsstånd-punkten (elev i GFU - senare delen) dels att grpchfpl högra vingen kan ha skymt divisionen omedelbart före ingången i dykningen

F 5 verkstad 1941-03-31. Haverireparation. Utbyte av vänster vingspets
F 5 formation 1941-04-08.

Haveri 1942-01-20 vid Ljungbyhed i samband med start. Kadettskolan. Märkning 5-90.
Motor: Ww E3 nr 18710
Besättningen ff löjtnant B. Paulsson, fsig korpral 148 R. Bergström oskadad
Orsak till haveri: Motorstörning i start samt mindre lämpligt startförfarande.
Skador flygplan: Vingställ, landningsställ och kropp.
Skador motor: Diverse skador å cylindrar.
Beräknad reparationskostnad: 42.000:- kr

F 5 verkstad 1942-01-21. Haverireparation.
Översänt till ABA, Ulvsunda 1943-05-05 för reparation efter haveri.
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-28
Till ABA för haverireparation. Beräknas påbörjas 1945-05-01
Klar 1945-09-12
F 16 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1948-04-16
Klar 1948-05-03
Till CVV fört liten översyn.
Påbörjad 1948-08-16
Klar 1949-01-26
Överlämnat till F 8 1949-01-26

Totalhaveri 1950-04-04 vid F 8, slog runt vid landning. Märkning 8-13
Gångtimmar totalt 835 tim. Efter LF 208 tim.
Motor typ WwE3 nr 18705. Gångtimmar totalt 1179 tim. Efter SM 208 tim.
Besättningen ff kapten 403-15-34 H. T. V. Sonnevi (AFT), fs löjtnant J. H. Victorin oskadad
Vid landning efter ordinarie flygpass uppkom tendens till höger ground-loop. Vid försök att häva ground-loopen med broms gick fpl på näsan och fortsatte över på rygg.
Skadans omfattning, art och orsak
Propellerbladen krökta, troligen reparabla
Avgasporten skadad, ev. reparabel
Luftintaget deformerat, reparabelt
Motorkåpan deformerad, reparabel
Motorfundamentet troligen skadat
Motorn bör genomgå SM
Vänster vingspets deformerad, ev. kassabel
Antennmasten av, kass.
Främre fasta huven trasig delvis reparabelt
Främre rörliga huven trasig delvis reparabelt
Infästning för främre fasta huven trasig delvis reparabelt
Mittre fasta huven trasig delvis reparabelt

Bakre rörliga huven trasig delvis reparabel
Vänster vinge obetydligt deformerad reparabla, bytas om reserv finnes
Höger vinge obetydligt deformerad reparabla, bytas om reserv finnes
Kroppsrören troligen deformerade (veckbildning på klädseln)
Flygkroppen buktar ut vid vänster främre fotsteg samt färgsprickor i en del svetsfogar
Lyftstångsintaget skadat, reparabelt
Vänster och höger höjdroderhalva skadade, ev. reparabla
Fenan skadad, ev reparabel
Sidrodret skadat, ev. reparabelt
Lagerbockarna för sidrodret skadade, ev. kass

Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl föreslås fpl till kassation.

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Kasserat 1950-06-17 1950-06-01 Gångtid 835 tim. Antal flygningar 1256 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 14, North American NA 16-4M

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst