16138, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

16138, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 23:05

16138
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-296
Tillverkningsår:

Ex: 42-759(USAAF),FE562(RAF)

1948-09-24 Till F16 Kod F16-
1948-11-04 Godkänd
1948-11-26 Till F5 kod F5-138
1951-08-30 Haveri vid Ålsjön,Söderhamn.
1952-01-23 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 1982
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 16138, Sk 16A

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 okt 2013, 20:33

Sk 16A 16138

Havererar pga. motorstörning och brand
Nyberg och Persson nödlandar
Planet värderad till 19250:-
Motor nr. 25260 inmonterad

16138 en av 4 Sk 16 som ställts till F15:s förfogande från F5 (lån?)
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5099
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 16138, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 18:57

16138
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-296

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-759

Ex RAF Harvard IIB FE562

Till CVA. Gångtid 1829.30 tim. Motor typ Wp nr 22067. Gångtid 871 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-07. Motor typ Wp nr 12748 inmonterad
Klar 1948-09-22
Levererat till F 16 1948-09-22. Motor typ Wp nr 12748
Godkänt 1948-11-04
Överlämnat till F 5 1948-11-26
Märkning 5-138
Överlämnat till F 15 1949 som lån

Nödlandning 1949-10-31 vid Avanfältet, Gävle.
Motor typ Wp nr 12748
Besättningen ff korpral 1057-2-46 Olsson, resff löjtnant Andgren oskadad
Nödlandning p g a onormalt stor bränsleförbrukning

Haveri 1950-01-10
Gångtimmar efter LF 240 tim.
Kort redogörelse för haveriet:
Vid framkörning av tankbil kunde föraren e stanna p g a isgata utan kolliderade med fpl högra vingspets.
Nedanstående skador uppstodo på fpl:
Höger vingspets kassabel, tre spryglar på skevrodret skadade samt skador i plåten invid vingspetsen.
Nedanstående skador på tankbil:
Kylare och kylaremaskering kassabla.
Beräknad kostnad: Fpl c:a kr 400:-. Tankbil c:a kr 500:-
Utlåtande: På grund av rådande förhållanden synes föraren av tankbilen ej kunna läggas till last för det inträf-fade. Ren olyckshändelse synes föreligga.
Protokoll utöver denna rapport upprättas icke.
Materielen repareras vid F 5.

Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1951-01-11
Klar 1951-05-07

Totalhaveri 1951-08-13 vid Ålsjön (invid F 15, Söderhamn)

Kasserat 1952-01-23. Gångtid total 2299 tim, efter LF 70 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 16138, Sk 16A

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 30 sep 2017, 17:42

Foto och tidningsnotis från haveriet 1951-08-30 vid Ålsjön ur SvD:s arkiv via Leif Hellström

002-1162710_text.jpg
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7669
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster