131 B 3

I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D

131 B 3

Inläggav Leif Fredin » 14 mar 2015, 11:58

131
B 3
Typ: Junkers Ju 86A-1k
Tillverkare: Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau, Tyskland
Tillverkningsnummer 0860956


Godkänt 1936-12-18

Bild
Bromma 1936-12-18

Märkning 1-1
Till CVM Fc 1937-01-08 med motorer typ Ht nr 2724, 2723
Överlämnat till CVM Fc jml FF skr Mi 154:55 av 1937-07-28

Bild

Bild
Prov med 20 mm akan

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Överlämnat till F 1 1937-12-08 som lån jml FF skr Mi 46:601 av 1937-11-18
Överlämnat till F 1 jml FF skr Mi 36:41 av 1938-03-30
Verkstad 1938-05-02
Formation 1938-05-10
Verkstad 1938-05-20
Formation 1938-05-23 .
Till CVV 1939-05-22 Liten fplöversyn och motorbyte. Motorer typ Ht nr 2724, 2747 inmonterade.
Formation 1940-04-02
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 1-31
Överlämnat till F 3 1941-05-02 som lån
Motor nr 2724 skurit. Motor typ Ht nr 2745 inmonterad 1941-06-16.

Haveri 1942-05-26 vid Malmen. Under provflygning måste ff landa strax efter starten, varvid fpl sjönk igenom och högra landningsstället skadades. Märkning 1-46
Total gångtid 635 tim; Gångtid efter LF 246 tim
Motorer: Ht nr 2745, total gångtid 526 tim; Gångtid efter SM 125 tim nr 2747, total gångtid 646 tim; Gångtid efter SM 247 tim
Besättningen ff furir Arne Rosell, fs löjtnant C. af Geijerstam oskadad
Orsak till haveri: Hård landning
Skador flygplan: Höger stötdämparcylinder deformerad.
Skador motor: Inga skador
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Återlämnat till F 1 1942
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1943-08-12, beräknas klar 1943-10-23
Ombyggt till transportversion 1943
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-11-07. Märkning 1-46
Motorer: Ht nr 2747, 2782
Besättningen, ff fli d′Ailly, furir Åkerlind, furir Melver oskadad
Orsak till nödlandning: Oljetrycket å vänster motor, 2747, sjönk under flygning.
Orsak till haveri: Undersökning av motorn vid CVV ej slutförd
Skador motor: Motor nr 2747 skurit
Beräknad reparationskostnad 9.000:- kr

Till flottiljverkstad 1945-11-10 för motorbyte. Motor typ Ht nr (V) 2691 inmonterad. Klar 1945-11-22.

Nödlandning 1945-12-01. Märkning 1-46
Motorer: Ht nr 2691, 2782
Besättningen, ff löjtnant Enkrantz, fanjunkare Winberg, furir Nilsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning å vänster motor, 2691
Skador motor: Cylinder nr 2, cylindertoppen spräckt runt om toppen vid centrum av tändstifthålen
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr

Haveri 1946-01-22. Märkning 1-46
Motorer: Ht nr 2691, 2782
Besättningen, ff fänrik Sandbladh, furir Möller oskadad
Skador motor: Vänster motor, 2691, skurit
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr

F 1 verkstad 1946-01-25 för motorbyte. Motor typ Ht nr (V) 2691 utbytt mot nr 2690.
Klar 1946-02-20.

Haveri 1946-09-18
Motor: Ht nr H 2782
1.mek vicekorpral Berlin oskadad
Höger motor brandskadad
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Orsak till haveri: Har icke kunnat fastställas

Till CVV 1946-10-25 för liten översyn, motorbyte. Motorer typ Ht nr (V) 2690, nr (H) 2782
Klar 1947-05-05. Motorer typ Ht nr (V) 2782, nr (H) 2723 inmonterade
Överlämnat till F 6 1947-05-07 som lån jämlikt fo B 40/47
Återlämnat till F 1 1948-04-03
Märkning 1-46 1950-04
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-04-03, klar ?

Registrerat SE-KAH 1952-06-30
Till Svensk Flygtjänst 1953-03-01 som lån/förhyrning
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1953-11-28, klar 1954-03-30
Till Svensk Flygtjänst 1954-04-21
Kasserat 1955-12-21. Gångtid efter LF 48 tim, Motor typ Ht nr 2739, gångtid efter LM 48 tim, nr 2691, gångtid
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 131 B 3

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 jun 2018, 21:57

131 B 3
....
Om Provet med 20 mm akan
http://i301.photobucket.com/albums/nn80 ... 0kanon.jpg


B 3 Nr.131 modifierades 1937 med en Bofors 20 mm akan prototyp.
Denna kanon kom senare att bli Akan m/40. Trots att detta troligen var en
av de mest kraftigaste defensiva beväpningarna för sin tid så
kan man klart se varför projektet inte kom längre.
Ett trum magasin på bara 36 patroner är ingenting.

https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B76E130

https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5BB81D22

https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5BC1745A
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5691
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till B3, Junkers Ju 86K

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron