J 3A nr 358, S 6A nr 358, 3358, 5358, 358

I tjänst 1928-1931
Antal i Flygvapnet: 3 st J 3, 6 st J 3A och 7 st J 3B
Benämndes populärt "Lilla Fokkern"

J 3A nr 358, S 6A nr 358, 3358, 5358, 358

Inläggav Leif Fredin » 05 maj 2014, 14:16

Typ: Fokker C.V-D
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam
Tillverkningsnummer 5144

Numrerat 358
Levererat till F 3 1928-08-05 med motor typ BJ VI nr 6448
Förråd F 3 1929-08-05.
C.F.M. 1929-08-14. Kompletteringsarbeten
Formation 1929-08-16
Godkänt 1929-08-26 som J 3A
C.F.M. 1929-09-06. Översyn och utrustning.
Formation 1929-09-11.
C.F.M. 1929-10-23. Översyn.
Formation 1929-11-03
C.F.M. 1930-01-18. Översyn av motorn. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad.
Formation 1930-01-25
C.F.M. 1930-02-24. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad
Formation 1930-03-11
C.F.M. 1930-07-03. Motor typ BJ VI nr 6349 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-07-13
C.F.M. 1930-09-11. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-09-17
C.F.M. 1930-10-21. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-10-26
C.F.M. 1931-01-19. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ nr 6449 inmonterad.
Överlämnat till F 5 1931-02-28
F 5 formation 1931-02-28
F 5 verkstad 1931-03-02. Inmontering av sele, visare och ratt för stabilisatorinställning, ryggplåt i baksits samt talrörsanordning den 4/3.
F 5 formation 1931-03-04.
F 5 verkstad 1931-06-09. Motorn urmonterad och översänd till CFM för reparation och översyn.
Motorn åter inmonterad. Rengöring av oljetank och oljerör. Nytt oljerör mellan motor och oljepump. Reparation av varvräknarslangen. Ändring av skottstart. Landningsstället försett med 2 st nya amortisörer. Utbyte av samtliga skevningsroderlinor från spak till spännskruv. Ryggstöd, talrör och sele för dk hava urmonterats. Utbyte av sporrens samtliga amortisörer. Reparation av sporrskopan. Häjd- och sidorodren hava varit nedmonterade för undersökning. Kulsprutekrans påmonterad. Handspaken i framsits försedd med ny bult. 4 st klammer monterade vid stabilisatorns främre infästning.
F 5 formation 1931-08-20

Typbeteckningen ändrad till S 6A jämlikt CFV skrivelse nr H.152 daterad 1931-10-09
Numrerat 3358 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18

F 5 formation 1931-12-22.
F 5 verkstad 1932-02-05. Diverse justeringsarbeten.
F 5 formation 1932-02-16.
F 5 verkstad 1932-04-06. Planet intaget för översyn. Motorn urmonterad. Motor typ BJ VI nr 6449 inmonterad.
Formation 1932-06-10
Återlämnat till F 3 1932-06-15
CFM 1932-06-16. Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-06-23
CFM 1932-07-22. Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-07-26
CFM 1932-08-08. Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-08-11

Haveri 1932-09-16. Nödlandning på grund av dimma.

Förråd 1932-09-19
CFM 1932-10-01. Reparation
Överlämnat till F 5 1933-02-03 med motor typ BJ VI A nr 6449
Numrerat 5358
F 5 verkstad 1933-03-24. Planet nedmonterat.
F 5 förråd 1933-03-28
F 5 verkstad 1933-04-16. Diverse översynsarbeten.
F 5 formation 1933-05-19.
Överlämnat till F 1 (RO-kursen) 1933-06-06 som lån
Återlämnat till F 5 1933-08-15
Till CVM 1933-08-15. Översyn.
Till F 5 1933-09-25.
I tjänst 1933-09-29.
Verkstad 1933-10-05. Inmontering av blindflygningsinstrument från fpl 5357 m.m.
I tjänst 1933-10-14.
CVM 1933-10-18. Blindflygningsinstrument överflyttade till fpl 5359.
I tjänst 1933-11-04.
Till CVM 1933-11-29.
I tjänst F 5 1934-02-02.
Formation 1934-07-03
Till CVM 1934-10-05. Liten fplöversyn och stor motoröversyn. Motor typ BJ VI nr 6449 inmonterad.
I tjänst F 5 1935-01-29.

Haveri 1935-02-13
Motor BJ VIA nr 6449
Orsak till haveri: Trasselsudd i friskoljefiltret.
Skador motor: Varmgång och iskärning i kamaxeln.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr.

F 5 verkstad 1935-02-13. Inmontering av motor typ BJ VI nr 6449.
F 5 formation 1935-03-15.

Haveri 1935-07-18
Motor BJ VIA nr 6449
Ff aspirant Ekdahl oskadad
Orsak till haveri: Otydlig gränsmarkering.
Skador flygplan: Mindre skador å över- och undervinge, landningsstället kassabelt. Propellern splittrad.
Skador motor: Mindre skador å 6. cyl.
Beräknad reparationskostnad 1.575:- kr

F 5 verkstad 1935-07-18. Haverireparation
F 5 formation 1935-08-10.
F 5 verkstad 1935-09-24. Motor samt motorfundament varit urmonterade. 4 fästplåtar å motorfundament svetsade m.m.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-64
Registreringsnummer 358 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Till CVM 1935-11-16. Liten fpl- och stor motoröversyn.
F 5 formation 1936-01-08
Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 12, förare löjtnant B. Jacobsson
Till CVM 1936-09-30. Liten fpl samt stor motoröversyn.
F 5 formation 1936-10-26

Haveri 1937-06-13. Vänster undervinge skadad vid landning å Bromma. Provisorisk reparation av Sparmanns fplverkstad.

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 5 verkstad 1937-06-16. Fpl nedmonterat.
Till CVM 1937-07-05. Stor översyn och motorbyte.
F 5 formation 1937-12-19 med motor BJ VI nr 6319.
Till CVM 1938-04-25. För reglering av fpl.
FKS formation 1938-05-13.
Till CVM 1938-09-08. Liten översyn.
Märkning ändrad till 5-8 1938-11-17 i samband med LF och MB
Till F 3 1939-09-02 med motor typ BJ VI nr 6343. Krigsplacering.
Överlämnat till F 5 1939-10-17 med motor typ BJ VI nr 6343
Verkstad 1939-12-02. Liten översyn
Förråd 1939-12-20
Överlämnat till F 5 1940-01-16 som lån
Förråd 1940-04-22
I tjänst F 3 1940-05-08
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-68
Förråd 1940-08-03
I tjänst 1940-08-16
Förråd 1940-10-26
I tjänst 1941-01-21
Förråd 1941-02-01
I tjänst 1941-03-13
Förråd 1941-03-27
Till CVM 1941-03-28. Liten översyn och motorbyte

Haveri 1941-05-29 vid Malmen
Motor BJ VI nr 6321
Ff löjtnant N. Å. Mörne oskadad
Orsak till haveri: Kollision med parkerat fpl (J 9 nr 2157) under körning på marken.
Skador flygplan: Vingspets och stötta skadade.
Beräknad reparationskostnad 650:- kr

F 3 förråd 1941-06-10
Överlämnat till F 10 1941-06-14 som lån

Nödlandning 1941-07-10. Märkning 3-68
Motor BJ VI nr 6321
Ff aspirant L. Nordqvist
Orsak till nödlandning: Stopp i bränsletillförseln på grund av förskjutning av korkpackning.

Återlämnat till F 3 1941-11-03
Förråd 1941-11-03
I tjänst 1941-11-05
Verkstad 1941-11-09
Förråd 1942-01-08
I tjänst 1942-01-16
Kasserat 1944-01-21. Gångtid total 2223 tim, efter SM 746 tim, efter LF 68 tim. Antal flygningar 6470 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 3, Fokker C.V-D

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron