J 6B nr 1222, 222

I tjänst: 1930-1941
Antal i Flygvapnet: 7 st J 6, 3 st J 6A och 7 st J 6B

J 6B nr 1222, 222

Inläggav Leif Fredin » 05 maj 2014, 10:51

Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken II
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 30

Numrerat 1222
Levererat till CFM 1935-01-07
Godkänt 1935-04-23
Till CVM 1935-05-07 med motor typ BJ VIIF nr 7585
”Flygplan typ J 6, J 6A och J 6B samt J 7 få tills vidare ej användas för flygning” enl telegram från flygstyrelsen 22/7 1935 kl 1050
” Fpl typ J 6 får åter användas.” enl FS, TB T.457:71 daterad 1935-09-14

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-7
Registreringsnummer 222 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Fpl fluget till Västerås 1935-12-04 för nedmontering. Järnvägstransport till Östersund för skidprov.
Åter CVM 1936-02
Till CVM; liten översyn
Överlämnat till F 1 1937-02-01
Förråd 1937-02-01
Verkstad 1937-02-08. Skidor passade
Förråd 1937-02-11
Verkstad 1937-05-13. Besiktning och justering
Formation 1937-06-05
Verkstad 1937-07-03. Falltank reparerad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-07-05
Verkstad 1937-08-16. Tungor för landningsställets. krysstag förstärkta.
Formation 1937-08-20
Verkstad 1937-10-01. Motorbyte och justeringar å fpl. Motor typ BJ VIIF nr 7831 inmonterad
Formation 1937-10-06
Förråd 1937-10-15
Till CVV 1937-11; Liten fplöversyn. Klädseln rengjord och impregnerad med W25 och W26.
Förråd 1938-02-25
Formation 1938-05 01

Haveri 1938-07-04
Motor: BJ VIIF nr 7831
Ff löjtnant Swanlund oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Motorfundamentet och landningsstället totalhavererat. Smärre skador å vingstället.
Skador motor: Propeller totalhavererad. Vippmekanismen cyl. 5 förskjuten.
Till CVV 1938-07-12
Till CVV, materielreserv
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Märkning 8-63 (1939-02)
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-59
Kasserat 1941-07-30
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: J 6B nr 1222, 222

Inläggav Lars Larsson » 05 maj 2014, 18:48

Gångtid = 222,25 timmar enligt Kontakt 52.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 1981
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: J 6B nr 1222, 222

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 maj 2014, 21:16

J 6B nr 1222, 222
Haveri 1938-07-04 Motor: BJ VIIF nr 7831
Ff löjtnant Swanlund oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Motorfundamentet och landningsstället totalhavererat. Smärre skador å vingstället.
Skador motor: Propeller totalhavererad. Vippmekanismen cyl. 5 förskjuten.
Till CVV 1938-07-12

Var på CVV mellan 1938-07-12—1938-11-29...Därefter F8 Matrielreserv !

””Överlämnat till F 8 1938-10-01 ”” var väl ”på papperet, eller i bitar?

Leif har senare Märkning 8-63 (1939-02) och senare Märkning 8-59

Vissa data säger J 6B 222 havererade 1939-07-21....(.för det var väl inte 1938-07-31..?)
Som synes Osäkra /motsägelsefulla data. Från min del.

Sen var det det där med Matrielreserven …(borde väl innebära ...reservdelar till andra plan ?)

Hoppas på någon som har mera uppgifter.
Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 4972
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst