SFT 1/10

I denna kategori diskuterar eller kommenterar vi artiklar om flyg i tidningar och flygtidskrifter. Om Du anser att Din text skall publiceras i ett kommande nummer av Svensk Flyghistorisk Tidskrift, så skall Du sända Din text till vår tidskriftsredaktör. Sedan avgör Du själv om texten också kan läggas in här.

SFT 1/10

Inläggav Fredric Lagerquist » 11 feb 2010, 21:08

...hittade jag i brevlådan när jag kom hem idag. Som vanligt ett fullspäckat nummer med en massa intressant - för inte tala om specialutgåvan Bleriot XI i Sverige!

Med utgångspunkt i detta finns säkert en hel del att dryfta här på forumet. Det jag kanske främst - vid första genombläddringen - noterade var faktiskt den f d sydafrikanska Transair Sweden (TSA) Douglas DC-7B som var föremål för artiken Ett tekniskt flygäventyr (s.33). Den avslutas med följande mening:

Flygplanets vidare öden och äventyr är inte kända, men efterfrågan på transportflygplan för Sydamerikas "stimulerade" produkter var välkänd.


Lite komplettering: Enligt mina anteckningar rör det sig om DC-7B ZS-DKE, c/n 44911, som ankom Bulltofta 670807 och var enkom köpt för motorernas skull av TSA. Som N-1760 lämnade flygplanet Malmö 671010 och flög, enligt artikeln, direkt Miami.

I USA kom N1760 konverteras till DC-7BF (fraktflygplan) och blev senare HR-TNM (i Honduras). Där slutar spåren och DC-7an lär ha skrotats. Vore kul med mer info :-)

Två andra DC-7B köptes 1966 av TSA från South African Airways, ZS-DKD som blev SE-ERM och ZS-DKG som blev SE-ERN. Dessa skrotades på Bulltofta efter ett par år. Den motorlevererande sydafrikanska DC-7an överlevde alltså dem...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SFT 1/10

Inläggav Rolf Larsson » 11 feb 2010, 22:01

Intressant bild på DC-7B N1760. En publikation säger ombyggd till DC-7BF (freighter) redan när den var hos South African men enligt bilden så verkar den ju inte ombyggd (någon kanske har en bild på vänstersidan ?). Enligt uppgift skrotades den i Miami i maj 1971.
Rolf Larsson
 
Inlägg: 868
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SFT 1/10

Inläggav Fredric Lagerquist » 11 feb 2010, 22:36

Undrar nu om man inte kan ifrågasätta att N1760 var en "riktig" DC-7BF, kanske snarare en "DC-7B utan stolar"?

De två sista SAA DC-7B blev N1760 och N1761, den senare med regdatum 1967-08-04. Gissar det även gällde N1760. Ägare: Boreas.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SFT 1/10

Inläggav Rolf Larsson » 15 feb 2010, 20:13

Litet mer info om N1760, ett svar som artikelförfattaren fått från Sydafrika efter det att nyfiket intresse väckts om maskinen:

Hello there,

Thank you for your e-mail.

I have the following information for you.

ZS-DKE

DOUGLAS DC-7B

C/N 44911

LINE NO 660

SAA name Reiger

The DC-7B was built at the Douglas Aircraft Company plant at Santa Monica California.

The aircraft was used on the Johannesburg to London first class routes and later on the Wallaby service to Perth Australia. The DC-7B was sold to Central American Corporation (Boreas) in May 1967 and registered N1760. The aircraft departed Johannesburg on the 26th of June 1967, at first it was stored in Malmo, Sweden and later at Miami, Florida. The aircraft was converted to a DC-7BF freighter in 1968 and was later sold to TAN Airlines of Honduras in May 1969 with the registration HR-TNM. The aircraft was withdrawn from service and broken-up in Miami in May 1971.

Hope this helps.

Kind regards
John

John Austin-Williams

Public Relations and Media Liaison Officer
South African Airways Museum Society
Rolf Larsson
 
Inlägg: 868
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna


Återgå till Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster