3363 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

3363 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 07 sep 2014, 09:53

3363
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4915

Leveransdatum 1940-12-03. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 283, höger nr: 284
Provflygningar i Milano 1940-12-09 och 1940-12-11. Gångtid 1 tim 35 min, antal flygningar 2 st
4 omgången. Hemflygning till Ljungbyhed 1940-12-17 till –12-20 (Gångtid 5 tim 40 min).
Förråd 1940-12-20 (Ljungbyhed)
F 3 formation 1941-01-02 för flygning Ljungbyhed - Såtenäs (1 tim 00 min)
F 7 förråd 1941-01-02
Godkänt 1941-02-08
F 3 förråd 1941-05 (Flygtid 35 min)
Formation 1941-06-16

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Överlämnat till CVM 1941-09-29 som lån
Återlämnat till F 3 1942-02-07
Förråd 1942-02-07
Formation 1942-02-25

Nödlandning 1942-06-06
Total gångtid 91 tim
Motorer: IF Delta nr 283. Total gångtid 94 tim. IF Delta nr 284. Total gångtid 94 tim.
Ff furir Pettersson oskadad
Orsak till nödlandning: Kraftigt oljeflöde från höger motor (på stor höjd).

RAPPORT enl to 103/40
Skador som uppstått vid nödlandning den 6/6 1942.

Skadans omfattning och orsak
Nödlandning verkställdes på grund av kraftigt oljeflöde från höger motor så att motorplåtarna översköljdes av olja. Efter landningen företogs provkörning av motorn. Härvid kunde något oljeläckage ej konstateras. Den troliga orsaken till oljeflödet torde vara ett tillfälligt stopp i motorns urluftningssystem, varigenom oljan på grund av det därav orsakade övertrycket på större höjd pressats ut.
Vid undersökning av motorn visade det sig att ett tryckoljerör var skadat varför fpl infördes till CVV filial, där motorn provkördes.

Flottiljens förslag till åtgärd
Båda motorerna utbytas vid CVV filial med hänsyn till deras relativt långa gångtid. Högermotorn undersökes särskilt i samband med nedmonteringen.

Malmen den 26/6 1942
H. Beckhammar
/J.L.W. Aschan

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Till CVV för haverireparation och vingförstärkning, motorer typ IF Delta nr 232 och 353 inmonterade
Till F 3 1943-05-04
Överlämnat till Fc 1943-07-16 som lån
Återlämnat till F 3 1943-07-22
Överlämnat till F 11 1943-07-23
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjat 1945-02-06
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 195 och 140. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst