3365 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

3365 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 07 sep 2014, 10:00

3365
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4917

Leveransdatum 1940-12-09. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 307, höger nr: 210
Provflygningar i Milano 1940-12-11 och –12-12. Gångtid 1 tim 55 min, antal flygningar 3 st
4 omgången. Hemflygning till Ljungbyhed 1940-12-17 till –12-20 (Gångtid 5 tim 30 min, antal flygningar 3 st).
Förråd 1940-12-20 (Ljungbyhed)
F 3 formation 1941-01-03 för flygning Ljungbyhed-Såtenäs (1 tim 00 min)
F 7 förråd 1941-01-03
F 3 formation 1941-02-07
F 3 förråd 1941-02-07 (flygning 40 min)
Godkänt 1941-02-08
F 6 förråd 1941-03-03
F 3 formation 1941-04-04

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Förråd 1941-10-09
Verkstad 1942-02-15
Överlämnat till F 11 1942-05-16

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Verkstad 1942-07-31
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning beräknas klar 1943-05-01.
Till CVV; liten översyn. Beräknas påbörjas 1944-07-15, beräknas klar 1944-09-15
Kassationsförslag 1945-05-05, gångtid totalt 227 tim. efter LF 131 tim. Antal flygningar 404 st. Motorer typ IF Delta nr 263, gångtid totalt 189 tim (efter SM 152 tim) och nr 350, gångtid totalt 156 tim (efter SM 152 tim). Anmärkning: Fpl är i sådant skick, att de icke kunna sättas i tjänst utan dessförinnan LF och MB utförts. Re-servdelar eller delar för instruktionsändamål erfordras icke för F 11 del. Jag anhåller om FF beslut hur skall förfaras med fpl, motorer och propellrar samt i fpl inmonterad utrustning
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 263 och 350. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst