17239 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

17239 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 09 jun 2014, 10:37

17239
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 139

Levererat till F 6 1943-07-27 med s k överflygningsmotor, förrådsuppställning vid F 7 depå
Godkänt 1943-08-06
Till F 7 uppbörd 1943-09-22
F 7 förråd (hangar) 1943-09-25
Formation 1944-12-01

Haveri 1945-04-27.
Motor: STWC3 nr 1262
Besättningen ff furir Jonson, fsig löjtnant Lagerborn oskadad
Orsak till haveri: Fpl vikit sig över vänster vinge efter landning.
Skador flygplan: Vingspetsen knäckt.
Beräknad reparationskostnad 8.000:-

F 7 verkstad 1945-04-28 för vingbyte
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Formation 1945-06-04

Haveri 1945-06-06, märkning 7-blå J
Motor: STWC3 nr 1262
Besättningen ff kadett Laurell, fsig furir Halling oskadad
Orsak till haveri: Kollision med fpl B 5 (7039) på marken
Skador flygplan: Båda yttervingarna svårt skadade. Höger mittvinge och höger landställ lätt skadat.
Skador motor: Motorplåtarna buckliga på höger sida. Propellerbladen.
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr

Till CVM 1945-06-19 för haverireparation. Motor typ STWC3 nr 1241 inmonterad. Klar 1945-11-07.
Till F 7 1945-11-23
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-10-04, klar för leverans 1949-11-15.
Till F 14 1949-11-29.
Överlämnat till F 14 uppbörd 1949-11-17. Gångtid efter LF 129.30 tim. Motor typ STWC3 nr 1207. Gångtid efter SM 133.15 tim
Till CVV 1951-08-17
Överlämnat till F 1 1950-10-06 som lån jämlikt FoB 87/50 p 13. Gångtid total 548.00 tim, efter LF 148.00 tim. Motor typ STWC3 nr 1207. Gångtid total 744.30 tim, efter SM 151.45 tim.
Återlämnat till F 14 1951-02-28 jämlikt FoB 87/50. Gångtid total 552 tim, efter LF 152 tim. Motor typ STWC3 nr 1207. Gångtid total 748tim, efter SM 156 tim.
Överlämnat till F 1 1951-09-22

Lån till Svensk Flygtjänst AB 1953-07
Registrerat SE-BYH
Överlåtet till AVIA, Visby 1957-09-28

Kasserat 1968-12-04 med motor typ STWC3 nr 1157. Flygplanet, som nu är markbundet på grund av motorhaveri och uppställt hos AB AVIA, Visby, skall i komplett skick med motor, propeller och övrig utrustning tillföras flygvapnets flyghistoriska samlingar i Malmslätt.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58



Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster