17289 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

17289 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 14 jun 2014, 12:24

17289
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 7 1944-01-27 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1944-02-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1947-03-11 för liten översyn. Motor typ STWC3 nr 1259.
Anmäld klar 1947-07-08.
Till F 7 1947-07-09.
Till CVM 1948-04-12 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1259.
Anmäld klar 1948-06-28.
Överlämnat till F 3 1948-06-28 jämlikt FF skr MV 756:37 av den 13.2.1948.
Gångtid total 478 tim, efter LF 78 tim.
Motor typ STWC3 nr 1259. Gångtid total 241 tim, efter SM 241 tim.
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-06-13, klar för leverans 1949-07-04.
Till F 3 1949-07-08.

Haveri 1951-02-23
Gångtid totalt 628 tim. Efter LF 228 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid start för väderspaning punkterade vänster hjul strax efter lättningen. Efter fullgjort uppdrag ansattes landning med första delen av utrullningen på höger hjul. I slutet av utrullningen kunde fpl icke hindras att gira c:a 30° åt vänster. Endast en mindre skada på landningsställskåpan uppstod, då det trasiga däcket krängde runt vid landningen. Punkteringen har troligen orsakats av cordbrott i slitbanan.
Rapportörens förslag till åtgärd
Utbyte av däck och slang. Reparation av mindre skada å vänster landställskåpa.

Kasserat 1953-05-30. Gångtid total 767 tim, efter LF 367 tim. Antal flygningar 777 st. Motor typ STWC3 nr 1007, gångtid total 233 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17289 B 17A

Inläggav Bengt Ekbladh » 09 mar 2018, 18:21

17289 B 17A
....
1947-10-02 nödlandar B 17A 17289 ur F7 på F1 pga. motorkrångel / störning i bränsletillförseln.
Har ingen uppgift om kostnad , men planet kom åter i tjänst och hamnade senare på F3.
Motor nr. vid tillfället var 1259 om det hjälper någon.
Eventuellt visar fotot tillfället.

https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B041FB0
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5696
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster