17344 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

17344 B 17A

Inläggav Leif Fredin » 17 jun 2014, 11:21

17344
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-05-06
Godkänt 1944-05-22

Haveri 1945-04-05. Märkning 4-gul B
Motor: STWC3 nr 1257
Besättningen ff fänrik Björck, fsig furir Remal oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning
Skador flygplan: Höger vinge kass. Motorfundament kass. Prop. samtliga blad kass. Fällstätta kass. Kroppens högra sida intryckt. Sporrlåsning skadad.
Beräknad reparationskostnad 23.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-05-21. Märkning 4-vit B
Motor: STWC3 nr 1257
Ff löjtnant Å N Karlbom (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning. Fel å vänster hjulbroms
Skadornas omfattning: Höger vinge bruten på mitten, höger landningsstälssben brutet. Mittvingens frambalk skadad. Motorfundamentsrör stukat vänster sida. Höger höjdroderhalva skadad i spetsen. Oljekylaren intryckt. Bombluckorna något deformerade. Propellerns samtliga blad kass.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr

Till CVM 1946-07-09 för haverireparation. Påbörjad 1946-07-15
Motor typ STWC3 nr 1062 inmonterad.
Överlämnat till F 7 1947-05-06 med motor typ STWC3 nr 1062

Haveri 1949-06-13 vid F 7
Gångtid totalt 551.55 tim. Efter LF 314.10 tim
Motor typ STWC3 nr 1334. Gångtid totalt 513.55 tim. Efter SM 15.45 tim.
Besättningen ff furir Sven Erik L Wikander (GFSU:1). Skrubbsår i tinningen, fsig korpral Rolf Uno Gustafsson ( GFSU:1 fsig). Lindrig kontusion å bröstkorgens framsida.
Skadans omfattning, art och orsak
Under övning i roteflygning över F 7 flygfält brast plötsligt ett hydraulrör till landställs- eller vingklaffreglaget, varvid tryckvätskan sprutade upp på vindrutor och ff ansikte. Vid företagen nödlandning, som företogs med utfällt men ej låst landställ, passerade fpl över en högre än omgivande mark liggande landsväg, varigenom flygkroppens undersida revs upp, bensin rann ut och antändes.
Fpl förstördes i det närmaste fullständigt av branden, Endast höger vinge, stabilisatorn samt vissa detaljer kunna tillvaratagas.
Motorns baksida jämte hjälpapparater förstördes av brand.
Propellerbladen slogos av och i övrigt förstörda av brand.
Orsaken till hydraulrörets bristning kan ej utrönas på grund av brandskadorna.
Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl kasseras, användbara delar tillvaratagas.

Kasserat 1949-10-19. Gångtid 551.55 tim. Antal flygningar 517 st. Motor typ STWC3 nr 1334.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17344 B 17A

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 maj 2018, 20:29

På Fb berättar Rolf Gustafsson "" Jag flög B 17 som flygsignalist 1949. Vi flög i fasta besättningar och jag hade nöjet att mest
flyga med Lennart Wikander. Vid en förbandsflygning nära flygfältet på Såtenäs bröt Lennart ifrån förbandet och stängde bränslekranarna
med motorstopp som följd. Ett hydraulrör som gick på insidan av kabinen hade brustit och hydraulvätskan sprutade rätt i ansiktet på honom.
Han trodde det var bensin. Vi ansatte landning mot fältet men nådde inte fram utan ansatte landningen mot åkern som gick vid sidan om Gyllene Vingen.
Eftersom det var hydraulbortfall låste inte stället i utfällt läge, vilket säkert var tur.
Vi for igenom en höhässja och kanade på buken fram mot vägen mellan Tun och flottiljvakten.
När vi nådde vägen var farten fortfarande rätt hög och när motorn slog i den cirka en meter höga vägbanken reste sig flygplanet
nästan lodrätt med stjärten i luften. Jag tycktes mig stå rätt upp i färdriktningen. Men då brast vägbanken och
flygplanet vred sig 90 grader åt vänster och hamnade på buken på andra sidan vägen. Flygplanet tog omedelbart eld.
Eftersom vi hamnat på rätt köl kunde vi öppna huvarna och kasta oss ut.

Där och då fattade jag beslutet att söka till flygskolan och lyckades komma in och börja min flygutbildning 1950.
Detta var mitt första allvarliga flygtillbud. Det skulle komma flera under mina 43 år i Flygvapnet,
varav 40 i flygtjänst, men jag kunde 1989 lämna tjänsten något sliten men vid gott liv!""
Tack Rolf Gustafsson.
Bild::
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B8DDDA4
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5587
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst