811, P 1

I tjänst 1936-1947
Antal i Flygvapnet: 10 st

811, P 1

Inläggav Lars Larsson » 16 feb 2014, 15:00

811
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 4
Tillverkningsår: 1936


1936 Levererad till F5 märkning 5-71, 5-57
1936-06-19 Godkänd
? Till SFB märkning 6-13
38-10 Till F8 märkning 8-13, 8-91
1940-06-17 Haveri i Barkarby. Fattade eld under flygning pga bränsleläckage.Ff sergeant Bengt B:son Bergman hoppade.
1940-07-19 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid: 401,25 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 1982
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 811, P 1

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 12:51

Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 4

Godkänt 1936-06-19
Levererat till F 5 1936-07-01 med motor typ GpM nr 8240
Märkning 5-71

Haveri 1936-11-12. Kollision med tavla vid märket.

Verkstad 1936-11-13. Reparation efter haveri. Vänster vinge varit nedmonterad. Reparation av framkantsfanér. Motor: Avgasröret ompackat. Montering av ny propeller.
Formation 1936-11-29
Märkning 5-57
Överlämnat till Stabens Flygavdelning 1937-04-07
Märkning 6-14
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Haveri 1937-10-29
Motor: GpM nr 8240
Orsak till haveri: Propellern tagit i marken vid varmkörning.
Skador motor: Propellern söndrad.
Beräknad reparationskostnad 280:- kr

Överlämnat till F 8 1938-10-06 med motor typ GpM nr 8422
Märkning 8-91
Verkstad 1939-01-12; liten översyn
Formation 1940-01-27
Verkstad 1940-01-31; motorbyte. Motor typ GpM nr 8240 inmonterad
Formation 1940-02-21
Verkstad 1940-04-02; motorreparation
Formation 1940-04-18

Totalhaveri 1940-06-17 vid Barkarby, 400 m sydost Järfälla kyrka. Märkning 8-91
Total gångtid: 410 tim 25 min
Motor: GpM nr 8240
Total gångtid: 374 tim 50 min
Ff sergeant Bengt C:son Bergman räddade sig med fallskärm
Orsak till haveri: Läckage å bränsletanken, fpl slog eld.
Haveriet har förorsakats av läckage från bränsletanken synbarligen uppkommet på grund av korrosion.

Kasserat 1940-07-19
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 811, P 1

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 maj 2017, 15:12

Haveri 1940-06-17 Barkarby samhälle. Nr 811. F8-91.

Haveriet inträffade vid kontrollflygning efter reparation av kroppstanken, som enligt tidigare anmälan haft en läcka. Till följd av vindförhållanden skedde starten mot Hägerstalund.

När planet nått 150 meters höjd hördes en knall och ff upplevde hur eldslågor slog in i förarrummet från den framförvarande kroppstanken! Bränsle sputade över flygoverallen och inom några sekunder fattade overallens ben eld. Ff rollade på rygg och hoppade. Fallskärmen utvecklade sig på 70- 80 meters höjd. Mitt under pågående rast landade ff oskadd på Barkarby skolas gård. Fpl fortsatte brinnande över Prostgården och slog ner på en åker där det totalförstördes.

Orsaken till haveriet var bränsleläckage där det utrunna bränslet antänts av avgasflammor från avgasröret under flygkroppen. Ff handlade mycket snabbt och rådigt!

811 (4) 360619 5-71, 5-57 6-13, 8-13 8-91 400719 Totalhaveri 400617 401,25

http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5100
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 811, P 1

Inläggav Lars Sundin » 04 maj 2017, 21:01

Hittade konstigt nog inget om detta rimligtvis spektakulära haveri i SvD:s arkiv.

Med googling fann jag denna bild, datumet har blivit fel: https://digitaltmuseum.se/021025822431/sprygel

Bengt C:son Bergman blev senare en central person inom svenskt segelflyg, se bl a http://www.gustavsviksflygfalt.se/pers/ ... _c-son.htm
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen


Återgå till P 1, Sparmann S 1-A

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst