2539 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

2539 J 11

Inläggav Leif Fredin » 24 mar 2014, 16:24

2539
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 917

Kontrollfluget 1941-04-08
Avsänt från Turin 1941-05-03
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-05-20.
Till CVM 1941-05-28. Motor typ Fiat A 74M nr 1228
Överlämnat till Fc 1941-05-30 som lån
CVM Formation 1941-05-30
Godkänt 1941-05-31
Överlämnat till F 9 1941-08-02 som lån

Haveri 1941-08-11. Märkning 9-30
Motor: Fiat A 74M nr 1228
Ff furir Morell oskadad
Skador flygplan: Diagonalstag för sporrbrygga brutet. Sidorodret upptryckt. Stjärtkåpan sönder.

Återlämnat till CVM 1941-08-29
Avfört CVM uppbörd 1942-02-24. Kvar vid Fc som lån
Till F 9 1942-05-05
Märkning 9-30 (1942-08-07)

Haveri 1943-06-07 vi F 9, Säve. Märkning 9-8, tillhörde 1. div F 9
Total gångtid: 194.30 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1300
Total gångtid: 83.50 tim
Flygförare fänrik Blomberg oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid inkörning efter landning.
Skador flygplan: Vänster över- och undervinge samt höjdroder skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 6.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från stnavdch att fpl nr 8/2539 vid körning på marken den 7/6 1843 gjort ”ground-loop”, varvid vänster över- och undervinge samt höjdrodret skadats.
Anmälan bifogas. Skiss över fpl väg bifogas.

Stnavdch med
anmälan.

Till Chefen för 1.div F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 8/2539 med motor 1300, denna dag vid inkörning efter landning gjort ”ground loop” med påföljd att skador uppstod å vänster över- och undervinge samt höjdroder.
Förare: Fänrik Blomberg
1. mek: Furir 35 Englund
Fpl gångtid: 194 t 30 m
Motorns gångtid: 82 t 50 m

Säve den 7 juni 1943.
S Edstam
Stnavdch

Fänrik Blomberg anförde i huvudsak följande:
Då luften till bromsarna var i det närmaste slut (c:a 4 kg/cm²) svängde B efter landning utan hjälp av bromsar. Vid sådan sväng måste rätt mycket motor användas, varför farten blev hög. Medan B svängde hade fpl 2 kört bakom, så att det nu befann sig framför B:s fpl. För att undvike kollision måste en tvär sväng med ytterligare motorpådrag göras, och detta hade ”ground loop” till följd. Bromsluften hade nu alldeles läckt ut.

Fplmästare Englund anförde i huvudsak följande:
E besiktigade luftsystemet omedelbart efter haveriet, varvid det befanns, att läckage uppstått å snapsventilen.

Furir 6-46-40 anförde i huvudsak följande:
L såg från hangar 8 fpl 8 komma körande mot märker. När fpl passerade bana 15 svängde fpl åt höger. Svängen avslutades såsom en ”ground loop”, varvid vänstervingen gick i marken. Farten var ganska hög, men ej onormalt.

Vpl 652-17-42 Almgren anförde i huvudsak följande:
Han stod vid hangar 8 och såg ett fpl (nr 8) landa och svänga runt åt höger. Sedan ca 180° sväng fullbordats gick fpl rakt fram i medvind tills det på bana 15 gjorde ”ground loop”. Något fpl framför fpl 8 lade A ej märke till.

Bild

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
En ventil i luftsystemet hade hakat upp sig, så att luften till bromsarna läckt ur. För att undvika kollision har B svängt med mycket motor, varvid farten blivit hög och ”ground loop” inträffat. B synes ej kunna ställas till ansvar för det inträffade.

Säve den 16/6 1943
G Swanlund
Förhörsledare
O Ahlström
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 16/6 1943
M. Bång
Depåchef
/R A Sandberg

Till CVM 1943-08-13; liten översyn, motorbyte

Haveri 1944-06-27. Märkning 9-47
Motor: Fiat A 74M nr 1470
Ff vpl Sönsteby oskadad
Orsak till haveri: Fpl 2539 har vid landning kolliderat med stillastående fpl nr 2518.
Skador flygplan: Vänster över- och undervinge samt sidoroder skadade.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Flygtid i Flygvapnet 310:20 tim. Antal flygningar 540 st.
Försålt till Svensk Flygtjänst AB, Stockholm enligt MV 798:24 daterad 1945-05-15
Pris 200:- kr per fpl (beräknat skrotvärde)
Till Svensk Flygtjänst AB 1945-05-31

Registrerat SE-AOP
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst