2541 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

2541 J 11

Inläggav Leif Fredin » 25 mar 2014, 11:50

2541
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 919

Kontrollfluget 1941-04-07
Avsänt från Turin 1941-04-19
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-05-13.
Anmält klar för avhämtning 1941-05-21.
Godkänt 1941-05-20
Levererat till F 9 1941-05-23. Motor typ Fiat A 74 nr 1233

Nödlandning 1941-08-01. Märkning 9-9
Motor: Fiat A 74M nr 1233
Ff furir Nyqvist oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslebrist
Skador flygplan: Höger landningsställ å dess infästning, höger undervinge å höger höjdroder sönder.

F 9 verkstad 1941-08-02
Till CVM 1941-12-18 för haverireparation

Haveri 1942-12-02 vid F 9, Säve. Märkning 9-31, tillhörde 3/F 9
Total gångtid: 91.45 tim
Motor: Fiat A74M nr 1111
Flygförare vpl ff Dahlqvist oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Genomsjunkning i samband med landning.
Skador flygplan: Fäströr för sporrvagga skadade. Akterkon och sidoroder söndertryckta.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 3.000:-

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri av sporrställ vid landning.

Ff Dahlkvist anförde i huvudsak följande:
att han i vingglidning före landningen hållit en hastighet av c:a 160 km/tim;
att han vid urtagning ur vingglidningen fått en kraftig genomskjunkning;
att han icke förrän för sent observerade denna genomskjunkning;
att landningen varit hård, sporren hade först tagit mark varvid sporrstället skadats och låst sidorodret.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Genomskjunkning i samband med landning.

Säve den 4/12 1942
K E Karlsson
Förhörsledare
Einar Tehler
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren anses ej ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.

Säve den 18/12 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg.

Haveri 1943-10-15 vid F 9 Säve. Märkning 9-31
Motor: Fiat A 74M nr 1620
1 mek furir Ernst Harry Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Kollision med grindstolpe vid körning på marken.
Skador flygplan: Vänster övervinge skadad.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Haveri 1944-02-25. Märkning 9-31
Motor: Fiat A 74M nr 1620
Ff löjtnant Färnström oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning
Skador flygplan: Landställ och undervingar totalhaveri. Skador å flygkroppen. Propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr

Till CVM för haverireparation 1944-03-12. Motor typ Fiat A 74 nr 1233 inmonterad
Till F 9 1944-07
”Ej flugen sedan 1944-10-02”
Till Svensk Flygtjänst AB 1946-01-25 som reservdelar enlig MA 798:71
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst