2564 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

2564 J 11

Inläggav Leif Fredin » 26 mar 2014, 20:30

2564
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 1006

Kontrollfluget 1941-05-25
Godkänt 1941-08-08
Till CVM för uppmontering. Påbörjad 1941-08-14. Anmält klar för avhämtning 1941-08-22.
Levererat till F 9 1941-08-23 med motor typ Fiat A 74 nr 1378
Förråd 1941-09-23
Märkning 9-24 (1942-02-26)

Haveri 1942-07-06 vid landning. Märkning 9-24
Motor: Fiat A 74M nr 1378
Ff aspirant Norman oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger undervinge och höjdroderhalva deformerade.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Haveri 1942-09-18. Märkning 9-24
Motor: Fiat A 74R nr 363
ff aspirant Hedman oskadad
Orsak till haveri: Ground loop i samband med utrullning efter landning.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge samt höger höjdroder samt vänster stabilisator deformerade.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Haveri 1942-10-01 vid F 9, Säve. Märkning 9-24, tillhörde 2/F 9
Total gångtid: 144 tim
Motor typ Fiat A74R nr 363
Total gångtid: 24 tim
Flygförare furir 5/F 9 Karl Bertil Alexander Carlsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge, höger höjdroder och stabilisatorhalva deformerade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 25.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Ground-loop vid körning på marken.

Furir Carlsson anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad starta på navigeringsflygning kl 1145,
att han mottog fpl kl 1143 utan anmärkning,
att han därvid skulle köra ut till start från parkeringsplatsen vid bana 1 till bana 7,
att han körde på banan till torget, där en helomvändning gjordes för att komma in på bana 7,
att vindstyrkan var ca 15-20 km/tim,
att han därefter drog på gasen för att köra ned till bana 7 slutpunkt,
att han observerade att bromsarna icke togo,
att då han rullat ca 300 m fpl gick av banan i sväng,
att han ej kunde häva svängen utan fpl gick på vingen.

Fänrik von Heidenstam anförde i huvudsak följande:
att han åsås händelsen i trafikledartornet,
att C körde med hög fart och pådragen motor från ”torget” utefter bana 7 omkring 300 m,
att fpl då började gira av banan åt vänster, varvid gasen drogs av helt,
att föraren då började gira av banan åt vänster, varvid gasen drogs av helt,
att föraren ej kunde häva denna ground-loop utan fpl havererade,
att han ansåg haveriet orsakats av för hög fart vid körning på marken.

Sergeant Tapper anförde i huvudsak följande:
att bromssystemet kontrollerats såväl före som efter haveriet, varvid ingen som helst felaktighet har kun-nat konstateras. Bromssystemet var av oförklarlig anledning tomt efter haveriet,
att det synes osannolikt, att bromsverkan helt plötsligt kan ha upphört beroende på för mycket bromsning under körning en så kort sträcka på marken.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vårdslös körning på marken. Frågan om ansvar synes böra hänskjutas till krigsrätt.

Säve den 5/10 1942
L. Peyron
Förhörsledare
Åke Lindblad
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 8/10 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg.

Haveri 1942-10-21 vid F 9, Säve. Märkning 9-24, tillhörde 2/F 9
Total gångtid: 154 tim
Motor typ Fiat A74R nr 363
Total gångtid: 35 tim
Flygförare löjtnant Lindblad oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Vänster undervinge brott. Vänster övervinge skadad. Vänster höjdroderhalva brott, vänster hjulkåpa skadad.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 12.000:-

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Ground-loop under utrullning efter landning.

Löjtnant Lindblad anförde i huvudsak följande:
att han vid landning på bana den 20/10 märkt att fpl hade tendens att ”jazza”,
att han, då vissa fpl alltid ha denna tendens, ej undersökt saken närmare,
att han den 21/10 vid landning omedelbart efter sättningen märkta samma tendens,
att bromsarna ej fungerat tillfredsställande på grund av att trycket var för lågt,
att fpl började svänga åt höger,
att han ej förmått häva svängen,
att fpl gick ner på vänster vinge,
att haveriet sannolikt berott på att två bultar avskjuvats vid amortisörernas infästning till sporren,
att något annat fel på tryckluftssystemet än brott på ledningen från fördelaren till 9. cyl icke kunnat konstateras efter haveriet,
att han därutöver intet hade att tillägga.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Ground-loop under utrullning efter landning.
Med hänsyn till de förevarande omständigheterna i samband med landningen, nämligen dels att landningen skedde på bana och under ogynnsamma vindförhållanden, dels det materialfel, som konstaterats och som orsakat ”sporrjazzen” synes föraren icke kunna göras ansvarig för haveriet.

Säve den 31/10 1942.
L. Peyron
Förhörsledare
H. Heidenstam
Protokollförare

Beslut:
Föraren anses ej ha brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden. Materielen iståndsättes genom avd VI försorg.

Säve den 5/11 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg

Haveri 1943-11-03 vid L:a Stamsjön. Märkning 9-24
Motor: Fiat A 74M nr 1472
Ff aspirant Hjelte oskadad
Orsak till haveri: Kollision med elledning.
Skador flygplan: Skador å vingstöttor, krysstag, spryglar och vingduk.
Beräknad reparationskostnad 2.245:- kr

Nödlandning 1944-03-30 under skjutning mot luftmål vid målbana 1 i trakten av Rörö. Märkning 9-24
Motor: Fiat A74M nr 1472
Ff vpl vicekorpral Carserud oskadad
Orsak till nödlandning: Motorkrångel
Skador flygplan: Skador på grund av nödlandning i vatten
Skador motor: Skador på grund av nödlandning i vatten
Beräknad reparationskostnad 74.000:- kr

Kasserat 1944-06-14. Gångtid total 334 tim, efter LF 78 tim. Antal flygningar 610 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst