S 6B nr 3381, 381

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

S 6B nr 3381, 381

Inläggav Leif Fredin » 07 dec 2015, 09:22

S 6B nr 3381, 381
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 201

Första provflygning 1934-04-05
Godkänt 1934-05-04
Levererat till F 3 1934-05-05 med motor typ My VI A nr 3 jämlikt FS MB nr H.15/1933. Formation
Numrerat 3381
Till CVM 1934-09-10 för diverse reparationer
F 3 formation 1934-09-13

Haveri 1934-09-18 vid landning, Varpnäs
Total gångtid: 140.15 tim
Motor typ My VI nr 3
Total gångtid: 143.15 tim
Besättningen ff furir Carl Blid, fs löjtnant Nils Åhmansson oskadad
Orsak till haveri: För sankt landningsfält.
Skador flygplan: Landningsställ, propeller, motorfundament samt stagbock sönderslagna. Över- och undervinge samt kroppen skadade.
Skador motor: Propellerväxeln, två vippfästen samt avgassamlare skadade.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 5.000:- kr
Motor 2.000:- kr
Summa 7.000:- kr.

Bild

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kapottering vid landning å fältflygplats vid Varpnäs.
Rapport av furir Blid bifogas.

Furiren 19/F1 Blid, C. A.
med anmälan om haveri.

Till Chefen för 1. sgrp.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att vid landning å Varpnäs den 18 september 1934 fpl 3381 havererade.

Malmen den 4 oktober 1934
Carl Blid
Furir

Furir Blid anförde i huvudsak följande:
att han efter fullgjort spaningsuppdrag skulle landa å Varpnäs,
att han vid landningen drog sig fram på låg höjd med motor till omkring 20 meter bakom landningsmärket,
att trepunktslandning verkställdes omkring 10 m bakom märket,
att efter rullning omkring 2 m högra hjulet skar ned, så att bygeln tog mark, därefter det vänstra på samma sätt, varefter fpl kapotterade.

Uppläst och vidkänt:
Carl Blid.
Furir.

Löjtnant Åhmansson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som spanare i fpl 3381,
att landningen var normal,
att haveriet helt får tillskrivas fältets lösa beskaffenhet efter föregående dygns regn.

Uppläst och vidkänt:
Nils Åhmansson.
Löjtnant.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
flygfältets lösa beskaffenhet
Av vad som vid undersökning och förhör framgår att någon personal ej bör göras ansvarig för haveriet.

Malmen den 5/10 1934 E. Kjellgren
B. Westergård
Undersökningsnämnd

Kårchefens yttrande och beslut:
Orsaken till haveriet synes hava varit flygfältets dåliga beskaffenhet.
Någon personal torde härför icke kunna göras ansvarig.
Krigsrätt är icke erforderlig.
Protokollet insändes till CFV.

Malmen den 6/10 1934
G. von Porat
Kårchef

Till CVM 1934-09-24 för reparation efter haveri. Motor typ My VI nr 1 inmonterad.
F 3 förråd 1935-02-14
Formation 1935-03-01
Förråd 1935-03-10
Formation 1935-04-01
Till CVM 1935-08-28 för motorbyte och mindre översyn. Motor typ My VI nr 3 inmonterad.
F 3 formation 1935-09-12
Förråd 1935-10-10.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-19
Registreringsnummer 381 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 5 1936-01-08 jämlikt fo 82/1935
Återlämnat till F 3 1936-02-10. Formation
Förråd 1936-03-09
Formation 1936-04-21

Haveri 1936-05-06
Motor: My VI nr 3
Ff löjtnant Sterner oskadad
Orsak till haveri: Neddoppad högervinge i sättningsögonblicket.
Skador flygplan: Undervingens högra vingspets avbruten.
Beräknad reparationskostnad: 600:- kr

Till CVM 1936-08-07 för motorbyte och reparation. Motor typ My VI nr 4 inmonterad.
F 3 formation 1936-08-24

Haveri 1936-09-02
Motor: My VI nr 4
Ff underlöjtnant Weman oskadad
Orsak till haveri: Mindre god landning under byiga vindförhållanden.
Skador flygplan: Större skador å kroppens aktre spant samt undervingens båda spetsar.
Skador motor: Större skador å propeller och propellerväxel.
Beräknad reparationskostnad: 2.500:- kr

Till CVM 1936-09-02 för reparation efter haveri.
F3 formation 1936-09-18
Förråd 1936-10-15
Överlämnat till F 5 1936-12-16.

Haveri 1937-04-01
Motor: My VI nr 4
Besättningen lärare: löjtnant Flach, elev: furir Lundberg oskadad
Orsak till haveri: Byig vind i förening med fpl egenskaper vid sådana tillfällen.
Skador flygplan: Undervinge, höger sida: vingspetsen avbruten vid stöttfästen. Övervingen: framkantsfanéret kassabelt. Bränsletankar: bränsleur losslitet. Baldakin: kraftigt deformerad. Propeller samt sidoroder och fena kassabla. Avgasrör, motorfundament och kropp reparabla.
Beräknad reparationskostnad: 8750:- kr

Bild

Till F 5 verkstad 1937-04-02.
Till CVM 1937-04-15.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 formation 1937-10-01

Haveri 1938-01-12
Motor: My VI nr 17
Ff sergeant Lundberg oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av flyghöjden.
Skador flygplan: Större skador på flygkropp, landningsställ, övervinge. Fena och sidoroder kassabla.
Skador motor: Propellerväxeln skadad. Fundamentringen deformerad. Propellern söndrad.
Beräknad reparationskostnad: 6.000:- kr

Bild

F3 förråd 1938-01-12
Till CVM 1938-01-20 för haverireparation
F 3 förråd 1938-07-28
Formation 1938-08-09
Förråd 1938-10-06
Överlämnat till F 5 1939-02-02 med motor Typ My VI nr 15.
Återlämnat till F 3 1939-04-27.
Förråd 1939-04-27
Formation 1939-05-11
Förråd 1939-08
Till CVM 1939-08-04 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My VI nr 15 inmonterad
F 3 förråd 1939-09-13
Till FF förfogande 1939-12
Överlämnat till Finland 1939-12, FO-19
Kasserat 1940-09-16
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: S 6B nr 3381, 381

Inläggav Lars Larsson » 04 sep 2018, 19:14

Och den finska historiken:

1939-12-23 Anländer till T-LentoR 2 som FO-19
1939-12-25 Till LLv 14
1940-01-03 Till 1/LLv 16
1941-06-25 Till T-LLv 17
1942-09-16 Till 3/LeLv 14
1942-11-30 Haveri vid Tiiksjärvi. Slog runt vid landning.Ff luutnanti B.Willman och fs alikersanntti K.Mikkonen oskadda.
1943-02-01 Avförd som totalhavererad.

Flygtid 140 timmar 45 minuter i finsk tjänst.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 2985
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: S 6B nr 3381, 381

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 sep 2018, 22:26

Toppen Lars Larsson

Intressant om de , då överlämnade fpl som kom till användning i Finland
Finns bok om detta?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5687
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: S 6B nr 3381, 381

Inläggav Lars Larsson » 05 sep 2018, 17:41

Hej Bengt,

Ingen bok som behandlar de svenska planen specifikt, men Kalevi Keskinen, Kari Stenman och Klaus Niska har gjort en lång serie böcker om Finska flygvapnet i WW2.Tror att serien bara finns att få tag på som begagnad nu mera.

Så i nummer 13 - "Dive bombers" i serien behandlas bland annat Fokker C.V med komplett individhistorik, även för de Fokker C.V som anlände från Sverige och Norge.

I nummer 12 - "Brittish fighters" behandlas bland annat dom två svenska Bristol Bulldog. (I en senare nyutgåva av boken så är bara Gloster Gladiator och Hawker Hurricane med)

Jaktfalken borde ha varit med i nummer 22 - "Kuolukoneet" alltså skolflygplan. Men tyvärr så nämns dom tre fd J6 bara med ett par bilder + bildtexter, inte med någon fullständig historik.
Men jag tar och lägger upp den lilla information som finns om dom.

Edit: Den informationen la jag upp redan 2014 ser jag nu :D

/Lars L
Lars Larsson
 
Inlägg: 2985
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: S 6B nr 3381, 381

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 sep 2018, 17:48

Tack Lars Larsson
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5687
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst