SE-AKA S.A.I. KZ II Sport

SE-AKA S.A.I. KZ II Sport

Inläggav Paul R. Compton » 05 nov 2011, 23:17

Sveriges första KZ
+paul+

SE-AKA
S.A.I. KZ II Sport
C/n 12
YoM 1939
19390513 Danish Export CfoA #?
19390601? Temp CofA/CofR KSAK, Stockholm
19390608 CofA #264
19390608 Reg CofR #209 KSAK & Stockholms Flygklubb, Stockholm
19410312 Incident, Bromma, veered off runway landing in crosswind ending up on its nose
19410320 Incident, Bromma, prop strike with fire extinguisher (!!)
19410729 Accident, Ljusterö, emergency landing due to fuel starvation. On take-off, landing gear became entangled in telephone cables causing a/c to crash. Damage to LH wing, gear, engine and prop.
19420315 First flight after repair
19440616 Stockholms Flygklubb, Stockholm(19440531)
19451107 AB Aero Service, Stockholm (19451039 valued at SEK 6,000 in exchange with SE-AIW)
19460108 T Andersson, Linköping (194512xx SEK 9,000, and valued at SEK 7,500 in part echange with SE-AGP)
19460204 AB Bröderna Claesson, ABC-Fabrikerna, Kungälv
19460714 Accident Backamo, gear torn off, wings badly damaged, and fuselage fabric torn in several places (circumstances?)
19530317 New CofR #209/244 I Nordgren, Partille (19521116 SEK 4,900)
19530805 New CofR #209/314 B Persson, Göteborg (19530720)
19540226 F Ståhl, Lidköping (19540201)
19540502 Accident Lunneberga Gård, 1km NW of Vinninga airfield, tipped and crashed on landing, two crew killed TAT 2,249:19 (see report)
19540831 Canx as Destroyed

Source credits: Riksarkivet, LFV & Benny Karlsson för extra haveri info
Senast redigerad av Paul R. Compton 04 apr 2013, 20:00, redigerad totalt 1 gång.
Paul R. Compton
 
Inlägg: 1190
Blev medlem: 01 mar 2008, 14:47

Re: SE-AKA S.A.I. KZ II Sport

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 12 jan 2013, 11:08

Från Nils Olof Andersson har vi erhållit detta foto som Bengt Antonsson tagit på Torslanda ca 1947-1948.

002-1112450.jpg
SE-AKA på Torslanda ca 1947-1948. Foto: Bengt Antonsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7669
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-AKA S.A.I. KZ II Sport

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 mar 2014, 16:53

Nils-Olof Andersson har sänt detta foto på SE-AKA med huv.

002-1124947.jpg
SE-AKA på Torslanda utanför Hangar 2
Foto: Henry Hellberg. Det var Henry som byggde huven!
002-1124947.jpg (86.75 KiB) Visad 2107 gånger


Bilden tagen på Torslanda utanför Hangar 2 av Henry Hellberg. Det var Henry som byggde huven !
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7669
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-AKA S.A.I. KZ II Sport

Inläggav Mats Averkvist » 04 mar 2014, 18:08

Från luftvärdighetsbeviset:

DSCN1845s.JPG
DSCN1845s.JPG (19.92 KiB) Visad 2101 gånger
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: SE-AKA S.A.I. KZ II Sport

Inläggav Martin Hellberg » 05 mar 2014, 15:41

Hej!

Här är en länk med lite info och bilder om SE-AKA.
http://www.veteranflyklubben.dk/da/kz-v ... sport.aspx

Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:59
Ort: Backamo

Re: SE-AKA S.A.I. KZ II Sport

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 okt 2017, 19:07

Inlägg från Janne Djärv » 05 okt 2017, 13:48 (tråd sammanslagen), rubrik var Haveriet med SE-AKA

Hej!
Jag var med och såg haveriet med SE-AKA KZII. Det står i alla dokument att planet havererade vid landning men det var vid start. Datum 2 maj 1954 på Sävare flygfält utanför Lidköping. Planet hamnade i motsatt håll (180 gr) i förhållande startriktningen. Planet spann ett halvt varv. Bonden som ägde marken var först till nedslagsplatsen och trodde väl att planet havererat vid landning. Vi läste detta i Nya Lidköpingstidningen och vi kontaktade fotografen och bad honom se till att NLT ändrade i informationen men det gjordes aldrig. När Flyghistorisk Förening informerade om KZII planen 2008 skrev jag till Föreningen och berättade om haveriet. Motorproblem?
Nu är jag medlem i Stockholms Segelflygklubb och arbetar med en del administration och gamla dokument. Då nämnde någon att SE- AKA tillhört Stockholms Flygklubb. Man kanske hade någon gemensamhet med Segelflygklubben då?

Janne Djärv
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7669
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-AKA S.A.I. KZ II Sport

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 okt 2017, 19:10

Inlägg från Lars Sundin » 05 okt 2017, 16:04, rubrik: (tråd sammanslagen), Re: Haveriet med SE-AKA

Så här beskrevs haveriet med SE-AKA söndagen 2 maj dagen efteråt i SvD:

https://larsan13.files.wordpress.com/2017/10/kzii.jpg

Även här talas det (felaktigt alltså) om att olyckan skedde vid landning.

Enligt SFF:s Civilregister innehades planet tidigare (1939-1945) av Stockholms Flygklubb, en del av tiden tillsammans med KSAK. Av boken "Svenskt Flyg och dess män" får jag intrycket att klubben hade det ekonomiskt svårt och man hade 1939 bara två plan , en Klemm 25 och en Klemm 35.

Ulf Dahlquist har berättat om sitt målflygande över Stockholmstrakten under beredskapen, men SE-AKA nämner han ej (men väl SE-AIO, en KZ II Coupe).

Jag kollade i praktverket "Svenskt flyg och dess män" från 1939/40 där bl a alla landets flygklubbar beskrivs. Jag ser där inget samband mellan Stockholms Flygklubb och Stockholms Segelflygklubb trots att även segelflygarna till en början höll till på Bromma. Inga personallianser i styrelserna. I segelflygklubben "inlemmades" 1938 andra flygklubbar i Stockholm (Centrum Radio, Förenade Tvätt, KTH, Taxi, Modellflygklubben Vingarna) och skapelsen benämndes Stockholms Segelflygförbund.

"Svenskt flyg och dess män" finns på webben via Projekt Runeberg (tack!) på http://runeberg.org/flygman/
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7669
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-AKA S.A.I. KZ II Sport

Inläggav Janne Djärv » 08 okt 2017, 13:38

Haveriet med SE-AKA.
Jag var ute på Sävarefältet tillsammans med min skolkamrat Bo Ågren (på håll släkt med Folke Ståhl). Bo visste att jag höll på med modellflyg och berättade att en bekant skaffat ett motorflygplan. Vi cyklade ut tillsammans med min äldre bror för att titta på hans flygningar. Sent på eftermiddagen skulle Folke tanka och sedan göra en kort start med en avlägsen släkting. Han hade lite ont om tid. Folke tankade fullt och försökte starta. Planet hade en vev på sidan av motorn. Inget hände. Då plockade han av den högra motorkåpan och demonterade de ena av filterskålarna före förgasaren och gjorde den ren. Skålarna var säkrade med tråd. När han satte tillbaka den främre "skålen"satte han inte dit säkerhetstråden. Motorn startade efter diverse försök. Han taxade ut och startade ganska omedelbart ut någon, vad vi kunde uppfatta längre kontroll och varmkörning. När han kom upp på ca 15-20 m så stoppade motorn. Planet gick i spinn ett halvt varv. Vi sprang till nedslagsplatsen och vi gick runt planet. Jag såg att den filterskålen som han inte säkrade var borta och jag tror att den lossnade och orsakade motorstoppet. När vi såg vad NLT skrivit pratade jag med NLT-fotografen som jag kände lite och berättade att det som var skrivet i NLT var fel. Vi såg ju allt. Ingen frågade oss. Grabbar 12,13 och 15 år. På senare år har jag försökt att få tag i hela haverirapporten för att läsa vad utredarna kom fram till. Har inte lyckats. Helt klart är att motorn stannade och planet gick i spinn ett halv varv. Orsakades motorstoppet av att filterskålen lossnat i luften eller hände det vid nedslaget? Har lite svårt att släppa det.

Janne Djärv.
Janne Djärv
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jul 2015, 20:42


Återgå till SE-AAA -- SE-AZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster