Tp 4...7

I tjänst 1940-1953
Antal i Flygvapnet: 1 st

Tp 4...7

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 okt 2013, 23:08

Tp 4, Beechcraft 18R
Reg 007
F21...7

1939, våren: Beställs Tp 4, Beechcraft 18R som ersättning till den Trp 2 nr 4 som havererade i oktober 1938.
1940, jan: klar för leverans till Sverige i trälådor. Monteras på Torslanda i Blå hangaren.
1940-04-04 Första provflygningen gjordes av Knut Gunnerfeldt, varefter det flögs till via F 1 till F 4 Frösön där det ankom den 1940-04-06.
1940-04-09 Fpl godkändes och fick militära typbeteckningen Trp 4, som i juni 1940 ändrades till Tp 4. Benämndes Flygambulans 7.
1941-12-08 överförs till F 21, Luleå.

1944-02-22 råkar Tp 4 ..7 ( F21 ) ut för att höger skida tappas i luften, med skador på nos och propeller till en beräknad kostnad av 4000:-
Motorerna var Wright Whirlwind , WwE3 nr 18287 och 18288

1948-08-24 nödlandar Tp 4...7 ( F21 ) pga. brusten ventil vid Vaisaluckta (stavningen ?) med WwE3 nr 18157 och 18288...Kostnad ?

1950-01-27 händer något med Tp 4...7 (vad?)..det kostar 400:- och nu är Tp 4...7 utrustad med nr 18287 och 18158 .

1951-03-08 kolliderar Tp 4...7 med en batterivagn...tydligen vid CVV...kostnad 1500:-
WwE3 nr 18288 och 18157 var med.

Har en notering med osäkert datum ! ..som säger:
F4 vill att egna Tp 2A -6 skall kasseras, Men FF säger: planet skall kvarstå ca 1 månad TILLS
Tp 4 iordningställs. Tp 2A -6 har ca 23 timmar kvar.

Ingick i en internationell sydpolsexpedition 1951-1952 och var då civilregistrerad SE-BTX.
När fpl återkommer placeras det på F 4, Frösön.

Tp 2A -6 kasseras väl 1952-04-23 ? och det är ju sagt att Tp 4 återkom hösten 1952 från Antarktis .
Jag får inte ihop det här och behöver Help !.....(se lite nedan!)...

>>På eftermiddagen 9/1 1953 startar Tp 4 på F4 bana 12 för att ombaseras till F4 sjöflygstation. Förvaltare Knut Gunnerfeldt sitter vid spakarna och flygplanet har ytterligare tre passagerare. Det handlar om en kort flygtur på omkring en kilometer. Tp 4 har vid tillfället skidlandställ.
Efter en till synes normal start i banans öst- västliga riktning, stegrar sig flygplanet för att sedan omedelbart vika sig åt vänster. Flygplanet hade nått en höjd av ungefär 30 meter över marken. Vänster vinge slår först i marken sedan studsar flygplanet några gånger innan det kraschar in i ett skogsbryn ett hundratal meter bortanför fältgränsen och fattar eld. Passagerarna skadas men överlever. Gunnerfeldt har inte samma tur.
Haveriutredningen konstaterar vikning på grund av felaktig klaffinställning. >>

http://hem.bredband.net/Beech18R/historik.htm

Enda jag kan tillföra år:
Flygplanet Återkom Våren – 52 F4 efter avslutad översyn på F4 verkstad..(se ovan)
Totalhaveri start F4 , viker sig..i marken..eld.. Knut Gunnerfeldt avlider men 3 passagerare överlever.
Tp 4...7 hade då 1694 ggt. Med motorerna WwE3 nr 18158 och 18288.
Historia:
Godkänd 1940-01-24
Uppmonterad 27/3—4/4 1940 Götaverken, därefter till CVV
F4 ¼ 1941
Boden F4B 26/7 1941
F21 8/12 1941
CVV 23/8 1951... deltog i expedition 24/4—9/12
F4 21/3 1952

Så står det i vad jag läst på Kra...men vissa datum verkar inte stämma eller?
Nåväl i skrivelsen finns skiss på F4 fältet samt bilder på skrotet (har ej dessa)

Obs det står även att planet var Tillhörigt F21 vid tillfället.

Detta var vad jag hittade, vissa ? ,som kanske någon kan rätta till ?


Enl. ett brev 1943-04-16 har F21 Tp1 och Tp4...ritning skall visa Tp4 enbart märkt F21, +”kors” och ”3- kronor”.

Kolla ::
http://hem.bredband.net/Beech18R/historik.htm

Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5011
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: Tp 4...7

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 nov 2013, 22:21

Tp 4, Beechcraft 18R
Reg 007

Lite tillägg:
Motorer: v nr. 18157 ...h nr. 18158
Har följande datum::

F4 1940-07-08
F2 1941-05-13
F4 1941-06-04
F21 1941-12-08

1942-01-31 var tim.tiden 179,55
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5011
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: Tp 4...7

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 dec 2016, 09:20

Bengt Ekbladh skriver:
1950-01-27 händer något med Tp 4...7 (vad?)..det kostar 400:- och nu är Tp 4...7 utrustad med nr 18287 och 18158 .


En skadad sporrskida och skada på höjdroder, nedan artikel och foto i Svenska Dagbladet den 28 januari 1950.

002-1151260.jpg


002-1151259.jpg
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7622
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Tp 4, Beechcraft 18R

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst