Tp 6 Fairchild 24 C8CS de Luxe

I tjänst 1940-1941
Antal i Flygvapnet: 1 st

Tp 6 Fairchild 24 C8CS de Luxe

Inläggav Mats Averkvist » 04 dec 2013, 19:39

Fairchild 24-C8CS c/n 2729
Tillverkad 1935 i Hagerstown, Maryland, USA.

Levererad till Grover Loening, New York på flottörer. Svart kropp, silverfärgade vingar och kroppsöversida.
NC15926
R 24-08-1939 Amerikanskt luftvärdighetsbevis E5535.
Inköpt av Ernst Johansson på besök i New York.
04-08-1939 Anlände som däckslast med M/S Gripsholm till Göteborg.
05-08-1939 Bogserad sjövägen till Torslanda, kostnad 12 kr.
06-08-1939 Provfluget av Gösta Andrée 11.55-12.45
06-08-1939 Fluget från Torslanda till Stockholm av Rydélius med Johansson som passagerare. Start 13.35.
SE-AIR
R 17-04-1940 Chaufför Ernst Johansson, Vårby, Stockholm (sjö).

Eo 17-05-1940 Uthyrt till Flygvapnet som Tp 6 nr.912
H 20-05-1940 Start från Lindarängen, landning vid F 2 Hägernäs. Under inkörning till slip slogs planet runt på rygg av en kastby och kantrade. Bärgad efter 6 timmar i vattnet. Flygtid 866 tim.
25-09-1940 Reparation klar, vingar omklädda och flygplanet ommärkt som 2+96.
H 11-10-1940 Nödlandning på åker norr om Tjursta, Österhaninge med flottörer pga motorstörningar. Efter troligt propellerbrott började motorn vibrera krafigt. Flygplanet slog runt vid landningen. Omfattande skador på vingbalkar, stjärt och kropp. Flygtid i FV 11 tim. och 10 min., huvudsaklig pilot Järrestedt.
Planet reparerat vid CVV, hjullandningställ monterat.

22-05-1941 Åter till ägaren efter reparation.
23-05-1941 Flygtid 888 timmar.
Troligen blev inte reparationen av vingbalkarna godkänd utan måste omkonstrueras.
I 07-11-1941 Interimsbevis.
10-11-1941 Provflögs.
20-02-1942 Ernst Johansson stämmer kronan vid Stockholms Rådhusrätt, ville ha ersättning.
15-08-1942 Flygtid 895 timmar.
14-09-1942 Spricka i cylindertopp, ny tillverkad.

08-1942 Inköpt av AB Norrlandsflyg, Luleå.
11-1942 I bruk hos AB Norrlandsflyg.
SE-AIR
R 09-02-1943 AB Norrlandsflyg, Luleå. Nytt nrb. 234.
(289) 12-05-1943 Flygtid 906 timmar.
23-11-1943 Flygtid 906 timmar.
30-01-1944 Radio och målbogseringsutrustning monterad.
23-05-1944 Flygtid 1071 timmar.
H 20-08-1944 Haveri under målbogsering, Revelsudden, 9 km norr om Kallax pga motorhaveri (ventilskada). Pilot Gösta Hydén. Reparerat av AB Flygplan Norrköping, 63 reparationspunkter. Motor nr. SS 195E renoverad av Bröderna Mandins Motorverkstäder AB, Norrköping. Flygplanet målat blått, Wedevåg 152 och silver (vingar och dekor).
20-11-1944 Flygtid 1381 timmar.
29-11-1944 till 21-10-1945 Ej luftvärdig.
Våren-1946 Motor underkänd, ny monterad.
21-04-1946 till 14-04-1949 Ej luftvärdig.
I 11-11-1947 Interimsbevis.
25-05-1948 Flygtid 1420 timmar.
I 14-04-1949 Interimsbevis gällande till 14-07-1949.
11-04-1949 Flygtid 1544 timmar.
H 23-04-1949 Haveri på sjön Luorksjaur (Suorkejaur). Efter start stoppade motorn. Vid landning på sjön gick landningstället genom överisen och slets av. Flygkroppen uppsliten på undersidan. Propellern krökt och skevrodret skadat. Planet flögs senare til F 21 i Luleå. Motornummer: SS 633E.
(898) I 13-07-1949 Erik & Nore Ullenius, Jokkmokk (AB Norrlandsflyg i likvidation).
14-10-1949 Luftvärdighetsbevis indraget.
13-05-1950 Flygtid 1670 timmar.
H 06-08-1950 Haveri i Lilla Luleälven vid Kvikkjokk. Vid start körde planet på ett sandgrund och slog runt. Ena vingen och vingstöttor bröts av, sidoroder och fena krafigt ihopskrynklade. Ena flottören knäckt. Pilot: Erik Ullenius.
20-08-1950 Haveriet kommer till LFV:s kännedom.
20-11-1950 Sista besiktning. Luftvärdigheten utgår.
Ar 31-12-1951 Totalhaveri
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Återgå till Tp 6, Fairchild 24 De Luxe

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst