29503 A/J 29B/E/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

29503 A/J 29B/E/F

Inläggav Leif Fredin » 14 dec 2013, 10:14

29503
A 29B
A 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.503

Levererat till F 6 1954-04-10
Godkänt 1954-05-03

Till CVV 1956-05-08. E-mod. Påbörjad 1956-05-12, klar 1956-05-29

Till SAABL 1957-03-06. F-mod., klar 1957-05-10

Överlämnat till F 9 1957-05-13
Till CVV 1958-12-02. H-tillsyn.
Påbörjad 1956-12-12, klar 1959-02-05
Märkning 9-blå A (1959-05-19)

Totalhaveri 1960-08-31. Märkning 9-blå A
Ff generalmajor Ingvar Berg oskadad

Kasserat 1960-10-24 med motor typ RM2B nr 5357, ebk typ 21 nr 116
Leif Fredin
 
Inlägg: 3923
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29503 A/J 29B/E/F

Inläggav Lars Larsson » 06 sep 2015, 12:51

Haveriplats = F9.
Genomsjunkning i starten, fattade eld.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 1982
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 29503 A/J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 sep 2015, 13:20

Bild på J 29F Blå Adam 1957 (29503) här:: ((en bit ner))

http://www.gotaflygflottilj.se/2-a-divi ... an-1661479

eller här::

http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/118J29-2.htm

Sent tillägg: Kolla 29291 F13 röd C ,
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5011
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 29503 A/J 29B/E/F

Inläggav Lars Sundin » 12 okt 2017, 12:00

Haveriplatsen för J 29 nr 29503 är "Sjöbo" i Skåne som litet indirekt framgår av bifogade klipp ur SvD 1960-09-01. Föraren, generalmajor Ingvar Berg och chef för andra Flygeskadern hade några dagar tidigare havererat i denna trakt med J 29 nr 29291 (se detta individ i militärplanregistret).

Någon annanstans har jag läst att ff glömt ansätta startklaff.

https://larsan13.files.wordpress.com/2017/10/berg2.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/2017/10/berg3.jpg

Det är konstigt att sakfel finns kvar i databaser och musei-texter så länge. Men det är väl naturligt att en registerdata-ansvarig noterar även de första, något osäkra uppgifterna. Senare läsare kan tycka det är för jobbigt att peka fel. Hans kompetens kan ju dessutom bedömas var mindre än den första uppgiftslämnaren, särskilt om denne är en "stor" historiker. Ibland kan ju de första uppgifterna av naturliga skäl vara osäkra
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2029
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster