Flygvapnet 50 år 1976. (några bilder)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygvapnet 50 år 1976. (några bilder)

Inläggav Bo K-A Ottosson » 27 jan 2011, 21:33

Några bilder när flygvapnet firade 50 år från 1976, Malmen Lkp.
http://snacktorget.blogspot.com/2011/01 ... -1976.html
Senast redigerad av Bo K-A Ottosson 31 jan 2011, 10:03, redigerad totalt 1 gång.
Bo K-A Ottosson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2009, 17:59

Re: Flygvapnet 50 år 1976.

Inläggav Pontus W » 27 jan 2011, 21:49

Fina kärror där :) Det fanns några flottiljer att välja mellan -76 :D
Pontus W
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 16:39
Ort: Göteborg

Re: Flygvapnet 50 år 1976.

Inläggav Odmasc » 28 jan 2011, 22:08

Ett klipp "i tiden", när Kalla kriget var kallt.
Vad ser vi för flygplan på bilden?
Nosen på en A32:a? En J35 från F13, S35 från F11, en SH37:a från F13 (märket på fenan) och längst bort en AJ 37? (det syns en attackraketkapsel framför).
Är jag rätt på't?

//Mathias
Mathias Schenström
Odmasc
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 jan 2010, 22:59
Ort: Nyköping

Re: Flygvapnet 50 år 1976.

Inläggav Pontus W » 28 jan 2011, 22:51

Odmasc skrev:Ett klipp "i tiden", när Kalla kriget var kallt.
Vad ser vi för flygplan på bilden?
Nosen på en A32:a? En J35 från F13, S35 från F11, en SH37:a från F13 (märket på fenan) och längst bort en AJ 37? (det syns en attackraketkapsel framför).
Är jag rätt på't?

//Mathias


Du är nog rätt ute.. Men Lansen är i jaktversionen, alltså J32 :-)
Pontus W
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 16:39
Ort: Göteborg

Re: Flygvapnet 50 år 1976.

Inläggav Fredric Lagerquist » 28 jan 2011, 23:33

Odmasc skrev:Ett klipp "i tiden", när Kalla kriget var kallt.
Vad ser vi för flygplan på bilden?
Nosen på en A32:a? En J35 från F13, S35 från F11, en SH37:a från F13 (märket på fenan) och längst bort en AJ 37? (det syns en attackraketkapsel framför).
Är jag rätt på't?

//Mathias


1976 var det väl rätt skaplig avspänning. Så att säga att kalla kriget var kallt är väl att överdriva en smula. Dessutom var det rätt varmt den 29 augusti 1976, en dag som jag minns rätt väl...

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 21 feb 2008, 19:35

Re: Flygvapnet 50 år 1976.

Inläggav Odmasc » 29 jan 2011, 12:06

Jo jag tog kanske i lite där....
(egentligen ingen uppfattning om temperaturen på Kalla krigt 1976 för då var jag bara tre år)

I morgon blir det en sväng till F11 museum!

//Mathias
Mathias Schenström
Odmasc
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 jan 2010, 22:59
Ort: Nyköping

Re: Flygvapnet 50 år 1976.

Inläggav Leif Fredin » 29 jan 2011, 12:19

Hej.

Bortifrån sett, är planen möjligen AJ 37 nr 37051, 7-51
S 35E nr 35957, 11-57
Sh 37 nr 37901, 13-01 och
J 32D, nr 32615, 13-36?

Jag fotograferade i alla fall dem på Malmen vid aktuell tidpunkt.

Leif Fredin
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: Flygvapnet 50 år 1976.

Inläggav Odmasc » 29 jan 2011, 12:42

J 32 D, var det en version för målflyg?
//Mathias
Mathias Schenström
Odmasc
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 jan 2010, 22:59
Ort: Nyköping

Re: Flygvapnet 50 år 1976.

Inläggav Björn Ek » 31 jan 2011, 05:09

Hej,

J 32D var beteckningen på de J 32B som byggdes om för bogsering av skjutmål (ving och pilmål).
6 stycken J32 B byggdes om till D version. I viss litteratur har det framställts såsom att versionsbokstaven "D" skulle ha tillkommit i syfte att stå för "Dragare".
Detta är inte korrekt utan versionsbokstaven "D" är en naturlig fortsättning i versionsbeteckningarna för flygplan 32. Efter C kommer D, ialla fall i mitt alfabet.
Detsamma gäller nästa version J 32E där "E" felaktigt tolkats som att stå för "Electronic".
Hälsningar
//EK
Användarvisningsbild
Björn Ek
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:41
Ort: Ytterby

Re: Flygvapnet 50 år 1976.

Inläggav Erik » 31 jan 2011, 12:03

Björn Ek skrev:I viss litteratur har det framställts såsom att versionsbokstaven "D" skulle ha tillkommit i syfte att stå för "Dragare".
Detta är inte korrekt utan versionsbokstaven "D" är en naturlig fortsättning i versionsbeteckningarna för flygplan 32. Efter C kommer D, ialla fall i mitt alfabet.
Detsamma gäller nästa version J 32E där "E" felaktigt tolkats som att stå för "Electronic".

Däremot kan det fungera som minnesregel ifall man har svårt att komma ihåg vilken version som är vilken. Minnesregler behöver ju inte vara helt korrekta, så länge man minns rätt.
Erik
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:02


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 43 gäster