Haverirapporter?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Haverirapporter?

Inläggav Daniel S » 22 jul 2013, 15:25

Titt som tätt dyker det upp trådar där information om olika haverier efterlyses.

Finns det något smidigt sätt att kunna ta del av haverirapporterna för aktuella olyckor? Eller är de för krångliga att läsa för en vanlig intresserad?
Att de går att få ta del av genom krigsarkivet(militära haverier) kan jag ju gissa mig till, men om man bor en bit bort från Stockholm känns det lite omständigt?

Kan de vara något för SFF att lägga upp bland foto- och publikationsarkivet för medlemmar? Eller är det kanske för omfattande?

Personligen skulle jag vara intresserad av rapporterna kring haverierna med 21432 och 34025 om någon har tips var man kan få ta del av dem?

//Daniel
Daniel S
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 08:57

Re: Haverirapporter?

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 jul 2013, 19:51

>>Kan de vara något för SFF att lägga upp bland foto- och publikationsarkivet för medlemmar? Eller är det kanske för omfattande?>>

Håller helt med, det borde vi ha.
Det finns ju:
Hans Reichenberg sammanställning över haverier---vore det nått att lägga ut?

Beträffande 21432 finns ju ”en sammanfattning” i FR 29 om haveriet 1954-05-19 i Vänern.
Enda tillägg för min del är att motor 1324 var inmonterad, har tyvärr inga gg-timmar.
Vid nedslaget uppstod brand och planet värderades till 154.000:-
F7 höll ju då på med övergång till A 29B så A 21R var utgående.
Vill du kan jag skriva av rapp. från FR 19.

Om 34025 1967-07-17 vid Lysekil, F9:os näst sista haveri nämns i ”Vingat vapen över Göteborg”, men ingen hav.rapport finns.

Kunde man ”lägga ut” Hans Reichenberg sammanställning över haverier var mycket vunnet enl. mig.
Finns möjligheter till det?

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Haverirapporter?

Inläggav Daniel S » 22 jul 2013, 20:27

Tack Bengt för att du alltid svarar och delar med dig av din kunskap!

Har tyvärr inte FR 29 utan bara ett par detaljer om haveriet
M Kaj E.A.T Eld
J21RA (GFSU)
21432 F7
1954-05-19 förarfel ryggspinn

Ytterligare information mottages tacksamt

Gällande 34025 har jag informationen att 34025 (F9-42) havererar VSV Lysekil. Skagerack. Lt. P. Gunnar Persson ff, intrasslad i fask, linor i vattnet, överstegring, spin. Persson räddar sig i fallskärm efter att ha hamnat i okontrollerat läge vid spinnprov över hav. Ca 28 km SV Lysekil
Bland annat från Vingat vapen över Göteborg

Jag ser i listan i samma bok att 34042 havererade ett par månader tidigare i samma område(1967-04-18)

//Daniel
Daniel S
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 08:57

Re: Haverirapporter?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 22 jul 2013, 21:02

Jag lägger gärna upp haverirapporterna på hemsidan. Men för det krävs att jag kan få dem i digital form (lämpligen pdf-filer), inkl ett register, samt bekräftelse från den/de som äger materialet att SFF får lov att publicera dem. Tyvärr har jag ingen tid att skanna ett sådant material.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 8874
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Haverirapporter?

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 jul 2013, 21:49

Tack Daniel.
Nedan en avskrift ur FR 29 om haveriet med J/A 21 RA 21432: F7-?

>>1954-05-19.Nära Malmön,Vänern.
Vid roteflygning med ff som rotech och divch som rote tvåa har roten kommit in i diffus molnöversida på 6000m höjd under sista delen av en 180 sväng för peljlandning på F7 efter det att svängen påbörjats i god sikt.
Ff upptäckte för sent att han kommit in i moln, då molnöversidan var så diffus , att han till en början förletts tro att svängen kunde genomföras utan instrumentflygning, vartill bidragit att solen lyst igenom. Ff har därför övergått till instrumentflygning först när han kommit i ett mycket ogynnsamt läge, där KH självlåst vid en sidlutning av 110. Efter att förgäves försökt återvinna kontrollen över fpl på grundinstrumenten varunder fpl vid två tillfällen gick i spin---sista gången troligen i ryggspin—beslöt ff att verkställa fask-utsprång . Före utsprånget hade ff svårigheter att sätta fötterna i byglarna och lyckades därmed först sedan han hjälpt till med händerna.
Han kunde inte pressa huvudet mot nackstödet utan gjorde utskjutningen med huvudet något framåtböjt (stelhet i nackmuskelaturen påföljande dag) Vid utskjutningen förlorades syrgasmasken och vid fask-utlösningen ena gummistöveln. Nedslag skedde utan skador.
Då ff inte kuperat gick motorn på fullgas vid nedslaget där fpl söndrades fullständigt och en del av fpl fattade eld.
(ff:ROK,vpl serg/GFSU:3)

Det är vad FR 29 säger om haveriet.

MEN kan man lita på dessa äldre haverirapporter till fulllo ??
I Mikael Forslunds ”Nattjakt under kalla kriget” finns exempel på att den havererade föraren har flera exempel på att det inte stämmer med sina egna upplevelser när han läst sin ”egen” hav. rapport.!

Kanske var inte alla så genomarbetade?
Någon med fler exempel?

Återkommer med: Kunde man ”lägga ut” Hans Reichenberg sammanställning över haverier var mycket vunnet enl. mig.
Finns möjligheter till det?

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Haverirapporter?

Inläggav Klas Andersson » 22 jul 2013, 23:25

Hej

ja Reichenberg har ju skrivit av en hel del haverier ,men långt ifrån alla !!
hans blad är ju mest en kortfattad sammanställning .har en hel del av dom !

vad gäller J21 R, 21432 som han anger havererade vid Malmön i Vänern !!
så har jag för många år sedan !! avskrivit den som dykobjekt !!

när jag inte kunde hitta någon "malmön" så satte jag mig att läsa gamla tidningar !
OCH ! hittade då att det skedde " 2km SO Malmön,8 km NV Lysekil "
Alltså nere i Bohuslän ! inte i Vänern !!

tror det är en missuppfattning av Hans Reischenberg
bara för de skulle göra en pejlings inflygning så behövde de ju inte vara nära F7 just då !-höjden var 6000m !

men Bengt som lusläser gamla tidningar kan kanske bekräfta till 100% ?
jag tvivlar även på att den slog ner i vattnet ? det står ju att den fattade eld !
Klas Andersson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 21 jun 2018, 16:30

Re: Haverirapporter?

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 jul 2013, 11:10

Klas Andersson skrev:Hej
ja Reichenberg har ju skrivit av en hel del haverier ,men långt ifrån alla !!
hans blad är ju mest en kortfattad sammanställning .har en hel del av dom !
vad gäller J21 R, 21432 som han anger havererade vid Malmön i Vänern !!
så har jag för många år sedan !! avskrivit den som dykobjekt !!
när jag inte kunde hitta någon "malmön" så satte jag mig att läsa gamla tidningar !
OCH ! hittade då att det skedde " 2km SO Malmön,8 km NV Lysekil "
Alltså nere i Bohuslän ! inte i Vänern !!
tror det är en missuppfattning av Hans Reischenberg
bara för de skulle göra en pejlings inflygning så behövde de ju inte vara nära F7 just då !-höjden var 6000m !

men Bengt som lusläser gamla tidningar kan kanske bekräfta till 100% ?
jag tvivlar även på att den slog ner i vattnet ? det står ju att den fattade eld !


Trodde nog Hans Reischenberg hade lite bättre koll.
Vad skrev tidningarna?
GD hade::
>>Fallskärmshopp.
Reservofficersaspiranten kadett Allan Eld från F7 måste på onsdagen på 1000m höjd hoppa med fallskärm, sedan hans plan kommit i en okontrollerad rörelse.Han tog oskadd mark>>

Har satt dit ett ? då ingen plats anges.

Arbetarbladet har en lite längre notis, Med plats angiven::
>>Kadett hoppade från reaplan:
Reservofficersaspiranten kadett Allan Eld från F7 räddade sig på onsdagen med ett fallskärmshopp, sedan hans plan på 1000m höjd råkat in i en okontrollerad rörelse som han inte lyckats häva.
Eld tog oskadd mark vid Malmön, 8 km nv Lysekil, där 2 fiskare tog hand om honom, och förde honom till läkare.
Planet som hamnade i vattnet vid inloppet till Brofjorden, drev mot en holme och slogs i småbitar>>

Ja då får vi ändra lite i våra noteringar.
Beträffande branden, var det kanske i luften det inträffade?
Västkusttidningar har säkert lite mer info.
Och vad säger den officiella hav-rapporten tro?

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Haverirapporter?

Inläggav Klas Andersson » 23 jul 2013, 12:48

en jetkärra som med motorn på fullgas slår ner efter att piloten hoppat "driver" !! inte någonstans !!
den blir småbitar !!
gissar på att den slog ner på holmen ? eller i strandkanten ,så flisorna-bränsle hamnade på kobben ?

kan ju vara så att bränslet på ytan tog eld ? men tvivlar på det ,det är så lättflyktigt så det skulle inte brunnit många minuter ?

osannolikt den brann i luften , det var ju inget fel på planet -pilotfel -han tappade kontrollen ?
Klas Andersson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 21 jun 2018, 16:30

Re: Haverirapporter?

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 jul 2013, 15:23

Tack Klas för att du uppmärksammade oss på att haveriplatsen var felangiven, och att händelseförloppet inte verkar stämma.
Finns fler sådana fel tycker jag det är angeläget att det påtalas
Har du eller någon annan exempel på andra ”felaktigheter” så meddela ::Pleas!

Beträffande eld/brand var jag först inne på en ev. feluppfattning då ju föraren hette Eld, !
Men avskrev det då ju faktiskt i avskrifter jag har från krigsarkivet det står Brand.
Vad exakt som brann återstår.
Det jag skrev är ju journalisternas uppfattning ,oftast i närtid av händelsen ,och det kunde finnas felkällor.

Tycker nog att den ”riktiga” haverirapporten borde vaskas fram så vi ser vad där står.
Den som har den ,,,vi väntar!

Till dess
Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Haverirapporter?

Inläggav Klas Andersson » 23 jul 2013, 21:07

jag har aldrig kollat den riktiga rapporten på Krigsarkivet ,tappa intresset när det var i Bohuslän !

småsmulor +saltvatten = inget kvar att dyka efter !

finns grova fel i orginalrapporterna ochså !

jag letade efter en Lansen i .....14 år innan en fiskare visade mig rätt !
det område som rapportenens kartbild angav var ett par kilometer fel !!

och då hade man där hittat delar angavs det !!
ett generatorankare ,mm

antagligen inritat av någon som inte ens varit på plats ,
om man läser vittnes utsagorna däremot så blir nedslagsplatsen ungefär där vraket sedan visade sig ligga !

Slutsats = det går inte att blint lita ens på orginalrapporterna
Klas Andersson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 21 jun 2018, 16:30

Re: Haverirapporter?

Inläggav Daniel S » 23 jul 2013, 21:09

Tack Bengt och Klas för all ytterligare info

Precis som jag misstänkte var inte platsen i Vänern, utan i närheten av Malmön(som man kanske kunde gissa med tanke på de andra J 34 haverier jag nämnde som havererade i närheten av Smögen/Malmön/Lysekil)
Att jag ursprungligen undrade var då jag pratade med ett ögonvittne för två år sedan som nämnde ett militärplan med 2 bommar som kraschat i närheten av Malmön på 50-talet. 21432 var den enda kandidaten jag lyckades gissa mig fram till. Enligt ögonvittnet hoppade piloten över Hovenäset norr om Malmön, varvid planet fortsatte förarlöst över Malmön för att slå ner på en obebodd kobbe/i strandkanten strax söder om Malmön.

//Daniel
Daniel S
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 08:57

Re: Haverirapporter?

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 jul 2013, 22:16

Tack Daniel för att du frågade... Exakta svaret kanske återstår ?

Ja tänk vad en enkel fråga kan ”ställa till det” Och Rätta till det!

Klas >>Slutsats = det går inte att blint lita ens på orginalrapporterna>>

En del har väl verkat lite ”överskådliga/ ”tillrättalagda”
Var det inte så att på ca –40-50 talen utsågs ofta en Flottiljchef (inte tillhörande det havererade planet) som chef.
Vilken utbildning hade han i haveriundersökningar?
Hade ju medarbetare men ofta var nog ändamålet att få fram att Inga materielfel konstaterats.!?

Skulle verkligen vara intressant läsa rapporten över J21 R, 21432 1954-05-19..!

Vi är ju ca 1200 medlemmar på forumet här så några har säkert kännedom eller andra exempel.på ”konstigheter / felaktigheter i gamla haverirapporter.
Det finns ofta ”rykten” som man berattar, men kan åndå skilja några år om man kollar
Varför deltar ni inte?

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Haverirapporter?

Inläggav Leif Fredin » 24 jul 2013, 07:46

Angående plats för haveriet 1954-05-19 med fpl typ 21RA nr 21432 anges i F 7 kassationsförslag att fpl havererade vid Grötö 7 km NNW Lysekil.
I utredningsrapporten över haveriet står om ff att han ”erhöll lindriga skador dels vid utskjutningen, dels vid nedslaget, som skedde i trakten av Malmön.” (Malmön ligger i Sotenäs kommun, Bohuslän)

Leif Fredin
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: Haverirapporter?

Inläggav Klas Andersson » 01 okt 2013, 10:41

hittade just det här notisen när jag letade efter något annat !
det är ur Melleruds Tidning 54-05-22
skanna0002.jpg
Klas Andersson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 21 jun 2018, 16:30

Re: Haverirapporter?

Inläggav Daniel S » 01 okt 2013, 16:51

Tack!

Er hjälp uppskattas stort! Flera olika små pusselbitar ger till slut en ganska klar bild över händelseförloppet

//Daniel
Daniel S
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 08:57


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron